02 juli, 2015

Endelig sommer!

Siden jeg returnerte til "gamlelandet" i midten av april har ikke været vært så mye å skryte av på mine kanter av landet.  En og annen dag med sol, men stort sett noen regnbyger hver dag. Og stort sett lave temperaturer. Noe kroppen min ikke trives med. Solbriller og skyggelue har lagt på vent, under tak, i lang tid.


Heldigvis (for de som jobber hele uken) har det vært noen flotte lørdager og søndager. I alle fall i juni. De få dagene vi har hatt godvær, har jeg blitt fristet til innkjøp av planter for å pynte opp på balkongen i Casa Randi.




Liljene dufter ekstra sterkt i år, det må være alt regnet som gjør de så frisk!


Den flotte hortensiaen har fått være ute en stund nå, men holdt meg med selskap på stua den første måneden den var i min eie. Nå har den fått seg en plass hvor det er lyst, men ikke direkte sol. Den er vakker og full i knopper.


Selv om det har vært mye nedbør og kalde dager, har jeg oppholdt meg en del i kosekroken.


I kosekroken trives jeg uansett vær, året rundt. Hvem ville ikke kost seg her, med en slik utsikt?


I går formiddag var det en kraftig regnskur, med automatisk vanning av plantene på balkongen.
Men så endret luften seg og temperaturen steg.  Duggfriske planter.


Det var meldt "sydentemperaturer" i dag, men jeg tenkte "tror det ikke før jeg kjenner det..."
Kjente det gjorde jeg allerede før jeg sto opp! Det blir varmt på et soverom med skråtak, som blir varmet opp fra soloppgang før kl 04.

I formiddag var det 25 grader (InstaWeather hadde ikke fått med seg temperaturstigningen) og i ettermiddag var det hele 30 grader.  Dette har vært en drømmedag temperaturmessig.


Ei venninne på FB skrev "Ingen tør vel klage over varmen..."  Jeg er klar over at ikke alle liker så høye temperaturer, men jeg klager ikke! Og med lav luftfuktighet stortrives kroppen min i denne temperaturen.

Så i dag ble det både solbriller, solskjerm, solkrem og ei god bok på balkongen i Casa Randi.


Men hvor lenge var Adam i Paradis? 
I morgen synker temperaturen og det blir regn igjen på våre kanter. I alle fall om vi skal tro på yr.no


Akkurat nå er jeg glad jeg er pensjonist og kan nyte godværet de få dagene vi har det her.

Bloggdama har i alle fall vært ute i hele dag og kjenner nå at jeg er blitt litt trøtt av varmen.
Fortsatt er det 25 grader ute, så kvelden blir nok tilbragt på balkongen.


1 kommentar:

Elsa sa...

For en koselig balkong du har. Nei været har ikke vært så mye å skryte av, og slett ikke for den som sliter med reumatisme. Vi får bare nyte de få dagene vi blir tilgodesett med. Jeg gleder meg til Kretaturen i august, tross alle dommedagsvarsler i norske media ang. økonomien i landet og bråket rundt den. Så lenge reiseselskapet gir klarsignal til reise, så reiser vi:)
Ser du har begynt på Soloppgang av Victoria Hislop. Den boken ble jeg litt skuffet over faktisk.