08 juni, 2015

Mat må man ha

... men ikke hvor som helst!

For knappe 2 uker siden var jeg en tur til Oslobygda og vil fortelle om to vidt forskjellige matopplevelser.

Til lunsj møtte jeg ei venninne på Cafe Bacchus (Kirkeristen). Gledet meg, både til å møte denne venninna som jeg ikke hadde sett på over 2 år, og til en god lunsj. Jeg var nemlig på Bacchus for noen år siden og erindret et godt måltid. De reklamerer fortsatt med hjemmelaget mat basert på råvarer fra norske kvalitetsprodusenter, så jeg følte meg sikker på at dette var et godt valg for lunsj.


I koselige omgivelser bestilte et glass rødvin, mens jeg ventet på venninna.



Venninna kom, vi studerte menyen og endte opp med hver sin salat. Hun Cæsarsalat og jeg rekerøre.
I menyen sto det om min rekerøre; "håndpillede reker med egg på rugbrød".  Skuffelsen var stor da salaten kom på bordet! Allerede før jeg smakte, kjente jeg lukten av rekelake. Størrelsen og smaken tilsa også at dette var "fabrikkreker i lake".  Og det var ikke rugbrød, men finere "landbrød" under rekerøra. Og jeg som elsker rugbrød!


Cæsarsalaten ble servert med kald kylling! Jeg har spist Cæsarsalat mange steder og den har alltid blitt servert med lun kyllingen.  Da venninna henvendte seg til en kelner om dette, var tilbakemeldingen at Bacchus ikke hadde kjøkken til å servere lun kylling til salaten. De steker opp på forhånd og serverer kyllingen kald. 

OK - så vet man det! Jeg ble en erfaring rikere og kommer ikke til å gå på Bacchus flere ganger. Synd, for Bacchus ligger sentralt til og er sjarmerende innredet. Prisen var normal, men jeg har fått servert mye bedre rekesalat til samme pris andre steder.  Vann var gratis da!



Smaksløkene ble imidlertid tilfredsstilt senere på kvelden da sønnen inviterte mor på middag på Restaurant Stormkjøkkenet.


Og du verden for en gourmetmiddag!
Jeg valgt kjøtt og sønnen fisk.

Du verden for en smakfull middag! 
Kelneren forklarte alt om retten og var serviceinnstilt.
Sønnen ville ha dessert og bestilte "tindved krem med hvit sjokoladeskall".
Jeg kunne ikke dy meg og måtte ta en smak av hans dessert. Stjerneklasse!
Vi måtte på internett for å finne ut mer om tindved, bæret var ukjent for oss begge to.

Hvor du finner denne restauranten?
På "Hanskeplassen", som Christiania Torg kalles i dag.


Salt & Pepper fra Dagens Næringsliv anmeldte Stormkjøkkenet sist sommer med denne overskriften: "Ut på tur - litt sur. Speiderskjerf, campingvogner og piknikmeny. Stormkjøkkenet scorer høyt på sjarm, men lavere på substans." Speiderskjerfene er forsvunnet, likeså piknikmenyen. Nå har de en smaksmeny, hvor du får en smakebit av alle rettene på middagsmenyen til 585 kr. Og jeg var langt mer fornøyd etter dette besøket enn Salt & Pepper var. Kom ikke å si at jeg ikke er vant til å gå på restauranter. Jeg elsker jo det! Og jeg er blitt kritisk når jeg vurderer både mat, service og atmosfære på en restaurant.  Du kan lese anmeldelsen her.

Innredningen er helt spesiell, som navnet på restauranten. De har latt seg inspirere av ideen om å være på tur. Campingvogn, telt og lamper av "skrot" som de skriver på nettsiden.  Jeg glemte å ta bilder av innredningen, så jeg har lånt noen for å lage denne montasjen.


Ta en titt på nettsiden til Stormkjøkkenet her.  Flere bilder og mye tekst.

Stormkjøkkenet er en restaurant jeg gjerne anbefaler!




Ingen kommentarer: