29 juni, 2015

Gammel vannpost i Altea

Etter noen blogginnlegg fra Møre og Havlandet, tar jeg dere med til Altea i dag.

Som de fleste faste lesere vet, har jeg tapt mitt hjerte til denne vakre byen på Costa Blanca nord. Selv om jeg "stasjonerer" i Albir, tar jeg ofte turen til Altea. Helst alene, men også som guide for venner. Jeg elsker å vise fram byen "min". Når jeg er alene finner jeg gjerne steder som ikke oversvømmes av turister, som f.eks. vakttårnet.  

Plaza del Agua i gamlebyen er et annet sted jeg liker godt. Øverst i et hjørne av Plaza del Agua ligger den gamle vannposten som går under navnet "Moli de  Bellaguarda" eller "Aljub" (vannsisterne). Dette var en gammel vannpost med vannmølle i middelalder, i bydelen Bellaguarda. Det er antatt at vannmøllen lå på et gammelt festningsverk, som var i drift mellom et 14. og 17.århundre.  Fra denne vannmøllen ble det levert vann via vannkanaler ut i området. På 1600-tallet ble det bygget vanningssystemer (vannkanaler) i dette området, som det fleste andre steder rundt Middelhavet. Disse vannkanalene gjorde selvfølgelig jordbruket rikere og derfor ble Altea Vella (slettene ved Altea) kalt for "Edens Hage".

Det var vanskelig å ta bilder av den gamle vannposten, for glassveggene som beskytter utgravingen gir gjenskinn uansett hvilken vinkel jeg prøver å fotografere fra.



Bildet under her har jeg lånt fra altea.es og det er langt bedre.




Plaza del Agua ble for 5-6 år siden bygd opp til å bli et flott amfi, hvor det jevnlig holdes konserter og andre arrangementer. Det er plass til ca 400 personer i amfiet.


Konsertprogrammet for sommeren 2015 finner du her. Konsertene som kalles "Nits al So de l'Aigua" (ni totalt), er hver torsdag i juli og august kl 21:00.  Billettprisen er €5 pr konsert, bortsett fra 20.august hvor konserten vil koste €10.  Da blir det musikk og flamencodans.


Jeg har aldri opplevd konserter på Plaza del Agua, kun "vannspill".  Balsam for sjelen!



Derimot har jeg tatt pauser her på vei til toppen av gamlebyen og har hatt mange fine stunder hvor har beundret utsikten fra amfiet.


Her finner du Plaza del Agua:


Fortsetter du videre fra Plaza del Agua og opp trappene i gamlebyen, kommer du til utsiktspunktet Plaza Glorieta og Restaurante Casa Vital.  Et utmerket sted for lunsj!



Ingen kommentarer: