05 mars, 2015

Noen ganger er det all right

... å være alene!
Faktisk helt all right.

I dag hadde jeg behov for å være alene. Og komme i nye omgivelser.  Uten alt det norske rundt meg...
Valget falt på Altea. Der trives jeg godt og der er det mer kosmopolitisk enn i "norske" Albir.

Det første jeg gjorde da jeg ankom Altea var å gå opp til min meditasjonsplass. Og som vanlig var jeg helt alene her. Et herlig sted som jeg skal blogge om senere.


Det ble ingen tur opp på kirkeplassen i dag.
Jeg gikk tilbake til strandpromenaden, men fikk likevel et lite glimt av kirken mellom husene.


Jeg har funnet mitt stamsted på strandpromenaden. Med herlig utsikt til Middelhavet og sol til sent på ettermiddag. Billedkollasjen under er fra dagens spasertur til Altea. Som jeg har skrevet så mange ganger tidligere, så elsker jeg å spasere langs Middelhavet. Titter på båtene i havnen og alle varianter av palmer. Jeg er jo i Palmeland!

Det er Altea som er favoritten min og det er der finner jeg roen.  Men jeg tar også noen turer til Benidorm. Enten for å treffe "søstra" (som kommer dit fra Villajoyosa) eller for å være alene. 

Sist lørdag hadde vi en fantastisk temperatur her i Palmeland (ca 25 grader) og bestemte meg for å ta turen til  Benidorm igjen. Jeg hoppet av bussen ved Rincon de Loix (Playa Levante). Egentlig hadde jeg tenkt å gå på stranden i sjøkanten de vel 2 km til gamlebyen. Det ble kun med en liten prøve! Middelhavet var for kaldt for meg denne dagen...


Gikk litt i sanden, men mest på promaden. Strandpromenaden (Levante) er ca 2 km og jeg gikk til gamlebyen for å spise lunsj. Gamlebyen ligger midt mellom strendene i Benidorm, som heter Levante (øst) og Poniente (vest).


Som tidligere fortalt, reiser jeg ikke til Benidorm for å studere arkitektur!
På vei opp til Balcon del Mediterraneo måtte jeg likevel ta bilde av "elendigheten".


Å gå opp til Placa del Castell og Balcon del Mediterraneo er som å komme til en helt annen verden! 
Jeg snur ryggen til skyskraperne og går tilbake i historien...

Det finnes levninger fra både iberiske og romerske bosetninger i Benidormområdet. Senere har maurerne vært etablert der. Navnet Benidorm dukker opp for første gang rundt 1245. Det er imidlertid føydalherren admiral Bernardo de Sarriá som regnes for å ha grunnlagt landsbyen da han den 8. mai 1325 utstedte det første ”Carta Puebla” – et dokument de kongelige, føydalherrer og adelsmenn kunne utstede for å oppnå privilegier blant befolkningen i et geografisk avgrenset område. De Sarriá bygde en festning og oppførte en mindre tettbebyggelse da han løsrev Benidorm fra baroniet Polop.

I 1410 ble Benidorm utsatt for et større berbersk piratangrep som ødela både festningen og det meste av den øvrige bebyggelsen. I 1448 kom et nytt angrep som resulterte i at nesten hele befolkningen ble tatt til fange og ført bort som slaver. I løpet av 1500-tallet ble den i praksis innbyggerløse landsbyen atter underlagt baroniet Polop.

Gjenoppbygningen av festningen og konstruksjonen av en akvedukt som kunne bringe ferskvann fra innlandet, la grunnlag for at befolkningen igjen kunne begynne å vokse mot slutten av 1600-tallet. I 1701 utstedte en gruppe adelsmenn en ny ”Carta Puebla” og Benidorm fikk nok en gang status som en selvstendig kommune. (Kilde: spaniaposten.no)


Det var her det tidligere festningsanlegget lå og plassen kalles derfor Placa del Castell.



Mot havet ligger ”Middelhavets balkong” eller ”Balcon del Mediterraneo”.


Utsikt mot Poniente fra Balcon del Mediterraneo.


På toppen av gamlebyen i Benidorm ligger også kirken "San Jaime y Santa Ana".


Dette var et lite utvalg fra der det er all right å være alene. 
Noen ganger...

Skal ta dere med på rundtur i gamlebyen i et annet blogginnlegg!

¡Hasta luego!


Ingen kommentarer: