16 november, 2014

Puig Campana

Jeg er så fasinert av et fjell på Costa Blanca.  Tenk det; JEG er fasinert av et fjell...
Fjellet heter Puig Campana.  Jeg er nok fasinert fordi jeg kan se fjellet på avstand.  Og for all del; jeg drømmer ikke om å bestige toppen!

Fasinasjonen over dette fjellet startet egentlig i fjor høst da jeg ferierte hos "søstra" i Villajoyosa.
Fra balkongen hennes hadde vi utsikt mot Puig Campana.


Fra leiligheten i Albir har jeg denne utsikten mot Puig Campana og fjellkjeden Sierra de Aitana.
På dette bildet ligger La Nucia og Alfaz del Pi foran fjellkjeden.


Puig Campana er den høyeste toppen i bildet og raver 1.406 m.o.h.


Vakkert skue i solnedgangen i oktober.


Tidlig en kveld i september fanget jeg et magisk lys som strålte over Puig Campana og Sierra de Orxeta.


 I den blå timen er det også fasinerende å se mot Puig Campana.


Har du lagt merket til hakket i fjellet Puig Campana? Hvis ikke du har sett hakket, må du "scrolle" deg oppover og studere bildene på nytt. Hakket finner du til venstre for det høyeste punktet på Puig Campana. Det foreligger flere legender som forklarer dette berømte hakket i fjellet.

Den spanske legenden forteller om den franske helten Roldan som ble involvert i en sverdkamp med den mauriske hæren i en duell på toppen av Puig Campana. Den mauriske lederen ble kastet i bakken og Roldan løftet sitt sverd, for å gi sin fiende nådestøtet. Maureren slapp unna, men den enorme kraften Roland brukte, kuttet en bit ut av fjellet og denne biten rullet ut i sjøen. Det sies at biten er synlig som Benidorm Island (L'Illa). Kløften som Roldan laget i toppen av fjellet bærer hans navn; Brecha de Roldán.

For nordmenn er den mest kjente legenden om trollet, dvs et trollpar som bodde bak Puig Campana. Trollet hadde en trollkone som ble syk og var avhengig av solen for å kunne leve. Trollet ble så desperat at han sparket vekk en stor bit av fjellet for å forlenge livet til konen. Som den lokale historien fortelles det også i den norske legenden at biten havnet i havet utenfor Benidorm og kan i dag gjenkjennes som den lille øya L´Illa.

Øya ligger ca 3,5 km fra Levantestranden i Benidorm og ser L'Illa slik ut.


Fra gamlebyen i Benidorm ser øya slik ut.


Du kan jo velge vilken av de to legendene du vil tro på.  En ting synes jeg vi kan være enige om; øya kommer fra Puig Campana.... Eller?

Mer om hvordan du kan komme deg opp på Puig Campana her.

Det som gjør bloggingen interessant for meg er å ta bilder og i etterkant finne bakgrunnstoff for det jeg fotograferer.  Å skrive et blogginnlegg tar selvfølgelig mye lenger tid når jeg skal gjøre det så grundig, men du verden så interessant og lærerikt!  Mesteparten av bakgrunnstoffet har jeg lest tidligere, men det kan ofte ta tid å finne igjen når jeg skal bruke det i bloggen.

Du skal ikke se bort fra at det kommer nye blogginnlegg snart.  Bildearkivet inneholder mye og ideene er mange!



3 kommentarer:

Kirsten Juni sa...

Hei :-). Jeg har vært på toppen av Puig Campana. Det var en kjempefin tur og er ikke bare for de veldig spreke, ha med godt med mat og drikke og sett av hele dagen. Ta det i etapper og kos deg med utsikt og opplevelser underveis. Ikke sett deg på det som ser ut som tuer med fint gress, det er mer som pinnsvin.
Hilsen Kirsten

Unknown sa...

Takk for koselig kommentar, Kirsten!

Sikkert en stor opplevelse for de som liker å gå i fjellet. Det kommer vel litt an på hvilken rute man tar opp. Ei venninne var nesten på toppen for vel 3 uker siden. Hun er i god form, men mente det var en tøff tur og grenset til ekstremsport. Er usikker på hvilken rute de tok.

Anonym sa...

Härliga bilder.

//Bertil