03 september, 2014

Er du lei

av bilder fra Ålesund?  Da får du heller besøke en annen blogg! For jeg kommer til å vise bilder fra den vakre fødebyen min så lenge jeg har denne bloggen.

Jeg bodde på First Atlantica den helgen jeg var på klassefest, men angret nesten på at jeg hadde bedt om å få utsikt mot Brosundet.  Det ble ikke stille i gatene før det grydde mot dag. Siste gang jeg så på klokka var den 05:15 og i gatene var det fortsatt "livat".  Utsikten var derimot upåklagelig!



Hotellet var OK, men heller ikke mer enn det. Førstevalget mitt for hotell denne helgen var Quality Hotel Waterfront, men der var det fullbooket allerede i juni mnd pga Jugendfesten. Jeg bodde på Waterfront for 2 uker siden og gir frokosten der toppscore, mens frokosten på First Atlantica kommer midt på treet. De eneste gangene jeg koser meg med frokost er når jeg bor på hotell, så på det området var Atlantica en skuffelse. Helt OK rom, bra rengjøring og hyggelig folk i resepsjonen, så jeg vil likevel anbefale First Atlantica. Men for all del; be om rom med utsikt mot syd! I alle fall om du skal overnatte i helgen. Der er det nemlig ingen restauranter...


Denne sommeren har det vært et fantastisk vær på våre kanter og Ålesund skinner ekstra flott i solen. Etter at jeg hadde installert meg på hotellet forrige lørdag, måtte jeg ta en tur rundt Brosundet. Det er virkelig en vakker by jeg tilbragte mine første 29 år!
Deilig temperatur, både lørdag og søndag. Bildene under ble tatt fra hotellvinduet.


Sjekket tidlig av hotellet søndag og tok meg en tur i sentrum.  Å rusle langs Brosundet er "balsam for sjelen".  Heldige er de som har leiligheter her!


På Prestebrygga er byggingen av en ny bankskøyte godt i gang. Du kan følge byggingen på webcam. Nedenstående tekst er lånt fra Sunnmørsposten:

– Dette er den første bankskøyta som blir bygd etter 1890-tallet. Et veldig spennende båtprosjekt, og en enestående mulighet til å få bygge et nytt trefartøy. Det er ikke hverdagskost i dag, sier Morten Hesthammer. Han er verftsformann ved Hardanger Fartøyvernsenter, og nå hyret inn som ansvarlig for byggingen av skøyta som representerer en viktig del av den sunnmørske fiskerihistoria. Det er Stiftelsen Kjell Holm og Stiftinga Sunnmøre Museum som står bak bankskøyteprosjektet. – Supert å endelig å være i gang med bygginga. Veldig spennende å bygge en ny båt av en haug tømmer her midt i Ålesund, sier båtbygger Lars Leine. Som lokal byggeleder synes han det er ekstra spennende at bygginga av bankskøyta skal skje på en åpen byggeplass.  – Hensikten er at folk, både fastboende og turister, skal få se hvordan en bankskøyte blir bygd. Denne båttypen har hatt stor betydning for etableringen av Ålesund som by. Det var bankskøyter lokale fiskere brukte når de tjente gode penger ute på fiskerbankene, forteller Lars Leine. 


2  skip lå i cruisehavna. O'Lykke for en som er glad i å fotografere skip!

Mein Schiff 1 ble levert til Celebrity Cruises høsten 1996 og er registrert på Malta. Operatur er TUI Cruises. Skipet er 259,7x32,2m, kan ta opptil 2.681 passasjerer og har et mannskap på 909. 


Empress ble bygd på slutten av 80-tallet og satt i drift i 1990 under navnet Nordic Empress. Eier er Royal Caribbean Cruises og er registrert på Malta. Nåværende operatør er Pullmantour. Skipet er 210,8x30,7m, har passasjerkapasitet på 1.850 og mannskap på 668. Max speed 19,5 knop.

 
Og cruiseturistene vil selvfølgelig se litt mer av Ålesund enn kun sentrum.  Da er disse bussene et utmerket tilbud.


Den moderne bebyggelsen på sydsiden er jeg ikke så begeistret for, men ved foten av fjellet Aksla ser man gammel bebyggelse. Dette er den delen av byen jeg levde mine 10 første år.


Denne dagen tok jeg en tidlig buss hjem til Casa Randi på Vestnes. I trygg forvisning om at det ikke er lenge før jeg vender tilbake til min flotte fødeby.

Og jeg er sikker på at dere som lesere tåler flere blogginnlegg fra byen i mitt hjerte. Eller?



6 kommentarer:

Unknown sa...

Så koselig å høre at du likte byen "min"! Jeg sier fortsatt byen min, selv om jeg ikke har bodd der på snart 36 år. Og jeg sier velkommen tilbake!

Anonym sa...

Verkar att vara ett trevligt ställe �� //Bertil

Unknown sa...

Ja, Bertil - Ålesund er en vakker by!

Hege sa...

Jeg har aldri vært i Ålesund, selv om jeg har gode grunner til å ta meg en tur. Kanskje noe å tenke på. Takk for fine bilder.

Unknown sa...

Noe merkelig har skjedd med kommentarene i kveld. Fikk nedenstående e-mail fra blogger, men kommentaren dukker ikke opp. Derfor kopierer jeg fra mail:

"Hege har lagt inn en ny kommentar på innlegget ditt Er du lei:
Jeg har aldri vært i Ålesund, selv om jeg har gode grunner til å ta meg en tur. Kanskje noe å tenke på. Takk for fine bilder."

Hege: Takker for kommentar og anbefaler en tur til Ålesund. Tror ikke du vil angre!

Anne sa...

En får i alle fall kjempelyst å dra til Ålesund!