21 juli, 2014

Jazzfestivalen i Molde

er over og må vel sies å være vellykket. Også i år! Jeg har ingen tradisjon for Moldejazz, for på denne tiden av året har jeg stort sett vært i Spania. Siden jeg er hjemme i hele sommer, måtte jeg teste ut det alle snakker om. Jeg har ikke vært på noen konserter i år, men likevel fått med meg litt av hvert. Både musikk og annet som følger med festivaler. I år var jeg over fjorden to ganger og hadde to herlige dager i folkemylderet.

Åpningsdagen (mandag 14.juli) var det fantastisk vær og byen sydet av folk allerede før streetparaden kl 11:30. Jeg tok video av paraden, men greier ikke legge den inn her på bloggen. Derfor tok jeg skjermbilde og laget en kollasj. Litt dårlig, men dere ser folkemengden.


Festivalsjef Anders Eriksson blåste Jazzlogen igang og fiskeriminister Elisabeth Aspaker danset seg gjennom streetparaden sammen med den unge musikeren Mathias Melsæter Rydjord.


Jazzfestivalen ble offisielt åpnet i Alexandraparken.


Via kjentfolk kom jeg helt fram til scenen. Det var altså ikke jeg som åpnet festivalen, men som dere ser var jeg i "baktroppen" til ordfører og fiskeriminister. (Bildet er hentet fra rbnett.no)


Trivelig med liv og røre i bygatene! Her var det både kjente og ukjente...


Fredag fikk jeg oppleve skikkelig tradjazz, noe jeg egentlig synes det ble for lite av på festivalen.


Enkel lunsj på RØD, men langt fra enkel pris! Kr 165 for en plastbakke med salat og brød. Salaten inneholdt 5 små biter med kylling, 3 sorte oliven, 2 halve cherrytomater, 2 små biter fetaost, litt agurk, pasta og masse grønn salat. Aioli kostet kr 15 ekstra! For denne prisen får jeg et gourmetmåltid i Spania, med flere glass vin. Ikke rart at utlendingene reagerer på prisene når de kommer til Norge!


Markedsboder i store deler av sentrum og her fikk man kjøpe alt man trengte. Til og med det man ikke visste at man trengte...



En av byens blomsterbutikker hadde pyntet vakkert på fortauet.


Fredag reiste jeg over fjorden for å få et gjensyn med ordkunstneren Knut Borge i Studio Sokrates. Men fyren hadde havnet på sykehus etter et stygt fall og Per Husby var vikar.


Jazzkvintetten "Baker Hansen" tolket Chet Bakers musikk med norsk tekst.


"Jazzgutten" står på Torget og er laget av Nina Due. Statuen i bronse var en folkegave som ble gitt til byen i forbindelse med Moldes 250-årsjubileum i 1992.


Før jeg drar over fjorden til Casa Randi, fikk jeg dette motivet hvor gammel og ny tid møtes.
Norges eldste bilferge "BF Bilfergen", skyssbåten "Nordic Lady" (som jeg fulgte til Hjertøya) og cruiseskipet "AIDAluna".  Ombord i "Bilfergen" var det servering på dekk og jeg tok en kaffe før jeg reiste hjem.

 
Jeg var på Moldejazz mandag og fredag, begge dager med aldeles nydelig sommervær. Den store konsertdagen var onsdag, med kjente navn på Romsdalsmuseet. Uheldigvis kom regnet det denne kvelden. Les mer om den konserten her.  Torsdag var Knut Marius Djupvik, Sivert Høyem og Ylvis på Romsdalsmuseet. Da plaskregnet det! Se bilder fra den konserten her.

Tror jeg etter mine opplevelser denne uken kommer til å la Moldejazz bli en del av mitt sommerprogram for kommende år. Og da med noen kveldskonserter. I år måtte jeg bare teste om jeg tålte kø og bråk.

Har DU vært på Moldejazz noen gang? Fortell om dine opplevelser i en kommentar!



3 kommentarer:

Anne Britt sa...

For en fantastisk flott reportasje, Randi!!! Jeg koset meg virkelig gjennom denne seansen.

Turid sa...

Er deilig med sånn stemning like rundt hjørnet;) Du er så flink til å skrive, lever oss inn i hele stemningen. Flotte bilder!

Hilsen Turid på farten!

Ps: Eg tenkte på deg, og vinket litt her og der:))) Vestnes, var det ikke der vi tok fergen fra da?

Turid sa...

Da var vi ikke langt unna:)
Skjønner du er godt kjent i Kristiansund:) Jeg har visst noen tremenninger her i byen, men min far husket ikke etternavnet. Min mor sin kusine var gift med en bankmann i byen, mulig banksjef, og de hadde visst to gutter;)

Klem ;)