27 februar, 2014

Mitt andre hjemland

Ettersom jeg er sykemeldt og nå går mot uføretrygd, må jeg prøve å fylle dagene med positive opplevelser. Jeg har gode og mindre gode dager, men vil ikke la negative tanker ta overhånd. Som jeg skrev i forrige innlegg: "Jeg vil bli sjef i eget liv..."  Jeg takker for alle kommentarer til det innlegget. Det er nettopp slike kommentarer som gir meg guts til å stå på videre!

Og jeg går videre. På min måte. I mitt tempo. Går turer i friluft. Mer enn noen gang tidligere. Jeg reiser mer enn noen gang tidligere og har tenkt å fortsette med det. Og da reiser jeg selvfølgelig til mitt andre hjemland. Jeg har ei "søster" i Spania som heldigvis har plass til meg i sitt nye hjem. Og ikke minst; ønsker meg velkommen.

Noen påstår forresten at jeg er i Spania hele tiden, men det er langt fra sannheten. Det er hodet og hjertet mitt som er i Spania. Som en forelskelse. En forelskelse som er blitt omtalt i Mitt Spania og som blir sterkere for hvert besøk. Jeg trenger Spania nå som jeg er ute av arbeidslivet. (Bildet under er lånt fra nettsiden til tourspain.es)


Det er godt å drømme seg til Spania når hverdagen butter i mot. Lese om Spania, lytte til spansk musikk og se på bilder fra tidligere opphold. I billedarkivet ligger flere tusen bilder fra Spania. Pr i dag har oppholdt meg i landet tilsammen 114 uker, så jeg har mange gode minner fra mitt andre hjemland. Her er et lite utvalg fra mine første 25 årene. Nå er det snart 29 år siden jeg satte beina på spansk jord for første gang.


Jeg drømmer om Spania når været er dårlig her hjemlige trakter. "Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær...", sier enkelte. Men hvilke klær beskytter mot værforandringer? Enten det er sommer eller vinter reagerer jeg på værforandring. Fra høytrykk til lavtrykk. Og motsatt. "Kjenner det på gikta..." var et uttrykk jeg lo av i ungdommen, men nå har jeg fått erfare denne gikta selv. Kroppen min liker seg mye bedre i Spania og artrosen er ikke så plagsom der.

Dessuten føler jeg ikke "arbeidsledigheten" så påtrengende når jeg er der.  De fleste hverdager her hjemme lengter jeg nemlig tilbake til jobben min og til gode kolleger. Så når jeg reiser til Spania, blir det litt sånn "ute av øye, ute av sinn"...

I framtiden vil jeg derfor reise oftere til Spania.  Men jeg drømmer ikke om å bosette meg i mitt andre hjemland, om noen skulle tro det. Er altfor glad i Casa Randi til å flytte herfra. Utsikten fra Mi Ático er gull verdt for meg!


Selv om jeg elsker denne utsikten, gjør det likevel godt "å få luft under vingene" og se andre omgivelser.

Mitt neste prosjekt er et nytt opphold i Spania og jeg reiser allerede kommende lørdag.  Hvor jeg skal da? Costa Blanca nord. Som den livsnyteren jeg er, skal jeg ta for meg av livets goder. Være mest mulig ute i friluft, være sammen med venner, nyte god mat og drikke... I det hele tatt; nyte livet!

Gleder meg til å besøke Casa Vital og nyte denne utsikten igjen. Gamlebyen i Altea er sjarmerende.


Vandre langs havet.

Både i Villa Joyosa...


...og i Albir.


Kanskje vil jeg besøke andre steder. Hvem vet?  Foreløpig er det ikke lagt noen planer. Kamera blir uansett med overalt, så det blir helt sikkert noen blogginnlegg i løpet av dette oppholdet. Jeg har jo alltid noe å fortelle dere når jeg er på reise. I mitt andre hjemland...

¡Hasta la vista!



3 kommentarer:

Anonym sa...

Hasta siempre Randi!!
Besos Bente!

Eva sa...

Man kan nok ikke forestille seg hvordan det er å plutselig miste sitt daglige nettverk lenge før tiden. Man kan drømme om mer fritid og pensjonsavgang en gang langt inn i fremtiden, men når dagen plutselig er der pga helt andre årsaker gjelder det å tenke nytt og legge nye planer. Det høres ut som om du takler dette på en fin måte og tenk så godt det er å ha et annet "hjemland".

Man kan leve lenge på korte eller lengre reiser og alle gode minner i etterkant. Glede og forventning i forkant og bilder og minner og ikke minst blogging i etterkant. Jeg ønsker deg et fint opphold på den vakre costaen :) Buen viaje, que disfrutes :)

Eva sa...

Man kan nok ikke forestille seg hvordan det er å plutselig miste sitt daglige nettverk lenge før tiden. Man kan drømme om mer fritid og pensjonsavgang en gang langt inn i fremtiden, men når dagen plutselig er der pga helt andre årsaker gjelder det å tenke nytt og legge nye planer. Det høres ut som om du takler dette på en fin måte og tenk så godt det er å ha et annet "hjemland".

Man kan leve lenge på korte eller lengre reiser og alle gode minner i etterkant. Glede og forventning i forkant og bilder og minner og ikke minst blogging i etterkant. Jeg ønsker deg et fint opphold på den vakre costaen :) Buen viaje, que disfrutes :)