09 februar, 2014

Julehuset i La Nucia

Bloggingen går tregt hos denne dama. Som nevnt, jeg vil komme med nye innlegg fra juleferien i Spania. Kanskje med ujevne mellomrom, men jeg håper du besøker bloggen av og til.

I dag vil jeg fortelle om et herlig juleselskap jeg var gjest i. Søndag i romjulen ble nemlig søstra invitert i juleselskap og ettersom jeg var på besøk hos henne, fikk jeg samme invitasjon. Heldige meg! Vi kom til et sjarmerende julehus som eies av Parkhjemmene. Eiendommen ligger i La Nucia, i åsen over Alfaz del Pi og Albir. Fra terrassen er det panoramautsikt fra Calpeklippen i nord til Benidorm i syd.

Hagen er stor og parkmessig opparbeidet med svømmebasseng, sol- og grillplass. Til og med i desember er dette et paradis. Eiendommen kalles SYRINX og jeg lurer på om dette er bakgrunnen for navnet.


Gjestene i juleselskapet var en blanding av de som ferierte på Parkhjemmene, samt venner og naboer av vertskapet. Det var gjester flere land, så det gikk i engelsk og norsk. Selskapet startet med gløgg på terrassen i deilig solskinn og etter koselig "small talk" ble vi ønsket velkommen inn i julehuset av vertskapet.


I julehuset vrimlet det av detaljer.


Stuen hadde mange sitteplasser, ved spisebordet og i salongene. Vi var mellom 30 og 35 i juleselskapet.


Atmosfæren, maten og pynten fikk meg til å assosiere dette julehuset med Carl Larssons jul Det var nesten slik at jeg ventet at Carl Larssons datter Brita skulle komme inn døren!

Vi fikk servert en buffet som var et fem-stjernes hotell verdig.  Når jeg ser på bildene, skulle jeg ønske at jeg hadde litt av dette i kjøleskapet mitt i dag. For et festbord!


Pinnekjøtt, svineribbe, medisterkaker og pølser var også på buffeten.  Og mye god drikke til maten.
Til dessert var det riskrem, med to forskjellige bærsauser. Til kaffe ble det servert de "de syv sortene", som det skal være i et tradisjonelt juleselskap.


Etter maten satte en svensk nabo seg til flygelet og det ble allsang. Julesanger og andre "svisker" vi kunne synge med på.  Den svenske naboen dro senere fram "dragspelet" og spilte opp til dans.


Den største overraskelsen var imidlertid sang fra en av gjestene; Hanne Krogh.  Flere ganger i løpet av juleselskapet sang hun, med musikk fra egen mobil som "orkester". På sin karismatiske væremåte delte hun julesanger, samt "Somewhere Over the Rainbow" og "Høstvise" med oss.  Stemningen var euforisk! 

At jeg fikk en prat med Hanne var bonus. Jeg innrømmer at jeg ble litt "starstrucked"... 
Hanne Krogh er et nydelig menneske, både inn- og utvendig.


Tenkte jeg skulle legge ut en video med Hanne Krogh og ville helst bruke "Ta meg til havet". Den finner jeg kun som reklamesnutt for fjorårets turne. Hun sang ikke "Haugalandet" i juleselskapet, men jeg velger å spille den for dere. Både fordi jeg liker sangen godt, men også fordi jeg vil gjøre ære på den ene verten som er fra Haugesund. Han gikk forresten på skole sammen med Hanne Krogh.



På bildet under tar vi farvel med de generøse vertene etter en fantastisk ettermiddag/kveld. Nissen har sovnet og vi tar taxi hjem.


Parkhjemmene er en norsk turarrangør, etablert i 1999, som tilbyr tilrettelagte ferieopphold/turer for "spreke" pensjonister. Huset er ca. 550 kvm. stort og ligger sentralt til i et veletablert og stille boligområde. De har totalt 8 gjesteværelser, derav 5 doble, inklusiv en suite. Maksimal kapasitet er 13 personer pr. tur. Alle værelser har eget bad og noen har driekte utgang til hage. Suiten beståer av en liten stue, soverom og et stort bad. (Bildet under har jeg lånt fra nettsiden til Parkhjemmene.)


Mer informasjon om Parkhjemmene finner du her.  Om ikke du kan tenke deg et opphold på Parkhjemmene selv, kjenner du kanskje noen som ville like seg her. Gi gjerne tipset videre! På nettsiden finner du datoer for turene hit og priser.

Selv om jeg ikke har bodd der selv, er uttalelser fra fornøyde gjester mer enn nok for at jeg skal anbefale Parkhjemmene. Dette er gjester som har vært der gjentatte ganger og det skulle være garanti for kvalitet.

Og jeg, som ikke har feiret jul på mange år, putter gode opplevelser i "minnesekken" min etter dette juleselskapet.



1 kommentar:

Anita Ness sa...

Så koselig da.. Og så Hanne Krogh og du.:)