06 januar, 2014

Dia de Los Reyes Magos

Den 6. januar feires El Dia de Los Reyes Magos (epifani) eller Helligtrekongersdag som vi sier i Norge. Dette er kanskje den viktigste dagen i spansk og katolsk julefeiring. 

De Hellige Tre Konger kjenner vi som Kaspar, Melkior og Balthasar. Kaspar (Gaspar) kommer trolig fra det syriske Gathaspar, også kjent som Gondofares og Gotarses. Melkior betyr «lysets konge», og kan være utledet av legendene om Betlehemsstjernen. Balthasar er en lydomforming av det kaldeiske navnet Belt-tsar-ussur, og forekommer i Bibelen med en litt annen skrivemåte. Bildet under er lånt fra internett. 


Dette er den dagen barna i spansktalende land gleder seg aller mest til, fordi det er den store ”gavedagen” for barna. Natten mellom den 5. og den 6. januar kommer kongene med pakker. På forhånd skal barna ha sendt et kort hvor de redegjør for hva de ønsker seg og samtidig forklare hva som gjør at de har gjort seg fortjent til de aktuelle gavene. På kvelden den 5. skal barna sette fra seg sine sko ett eller annet sted i huset og når de våkner neste dag skal de finne gavene de hadde ønsket seg ved skoene. Har de imidlertid oppført seg dårlig i løpet av året skal de ifølge tradisjonen finne en bit med kull isteden.   

Selv er jeg litt usikker på hvordan min oppførsel i 2013 er blitt oppfattet, for her har det ikke vanket verken gaver eller kull. Imidlertid har jeg fått en vakker dag, med sol fra knallblå himmel. En skikkelig "kortbuksedag". Jeg følte dragningen til havet i dag og heldigvis ligger ikke Middelhavet langt unna mitt nåværende bosted.


Først ruslet jeg rundt i havnen og deretter ble det "barbeinttur" i varm sand på stranden.





Det var så varmt i sanden at jeg ble fristet til å vasse i Middelhavet. Om det var kaldt? Tja; som en normal sommerdag i Romsdalen! Uansett var det herlig å gjøre dette 6.januar!


Etter denne "fornøyelsen" ble det rast på Bar Tropicana på strandpromenaden sammen med søstra.


Vertinne Janet på Bar Tropicana ga meg klar beskjed: "Feel like home and make it comfy..."  Og det gjorde jeg!

 
Hjemveien gikk via Parque Cencal i sentrum av Villajoyosa. 


Frodig og grønt, selv i januar.


Jeg er ganske sikker på at det har vært godt over 20 grader i dag. Akkurat nå (kl 20:45) er det 14 grader og det er høyst akseptabelt en januarkveld.

Godt nytt år til alle mine lesere og takk for alle kommentarer i 2013. Koselig med trofaste følgere!  Jeg avsluttet 2013 på en like fin måte som jeg gikk inn i 2014; blant gode venner. 


Nå går det fort mot slutten av denne ferien. Lørdag reiser jeg hjem og da blir det etterhvert mer blogging.

3 kommentarer:

Anita Ness sa...

Takk for koselige bilder. Kos deg videre Randi.:)

Quiltefia sa...

Hei!! Det høres ut som du har det helt fortreffelig!! I Oslo er det 7 grader idag og jeg er sjeleglad for hver dag som går uten snø og kulde......Men det kommer selvfølgelig!!
Epifani var vi med på i Hellas. Her kastet en prest et trekors ut i vannet og så svømte alle mennene etter og skulle ta det!? Underholdning for oss som stod på land og kaldt bad og velsignelse for dem som svømte. Her hjemme er det vel dagen vi pakker ned jula eller brenner hellige trekongerslys!!
Ha det fint fortsatt!! Anne Kari:-)

hobbystua sa...

Hei og et riktig godt nytt år Randi:-) Har sett etter deg her flere ganger nå,og endelig et livstegn fra deg. Ser ut som du har det herlig i Spania,men snart er du på vei hjem og til vinter. Er jo meldt kaldt og snø over nesten hele fjøla. Men vi får se:)Flotte bilder du har tatt. Må du få en fin tur hjem og så ses vi her snart:-) Klem fra Marianne.