07 november, 2013

Jeg avslørte ham...

I Altea (Costa Blanca) har jeg møtt en meget spesiell kar. Flere ganger! Og da tenker du; jasså - er det derfor hun reiser så ofte til Spania? Vel tenk og tro det du vil!  I dag vil jeg i alle fall fortelle om min romerske kriger!


Egentlig ser denne krigeren ganske fredelig ut. Enig? Gladiator er vel den rette benevnelsen på denne karen og jeg synes forresten gladiator er enn kriger.


Fra historien husker vi at gladiatorene var sin tids superstjerner, beundret og tilbedt som nåtidens stjerner. Kampene ble ofte annonsert flere dager før med malte skilt på veggene og utropere som ofte nevnte gladiatorenes navn.

I Pompeii ble seksti gladiatorer funnet omkommet i brakkene etter Vesuvs utbrudd i År 79, noe som tyder på at de ble holdt innesperret. Sammen med de døde gladiatorene lå også liket av en overklassekvinne som kanskje svermet for en av dem. Beundrere skrev gladiatorenes navn på husveggene, slik at vi i dag kjenner navnene på flere av de som var i Pompeii: Felix, Celadus, Crescens.

Jeg har møtt min gladiator mange ganger dette året; både i april og mai, også i september og oktober. Hyggelig å treffe "kjentfolk", så jeg setter meg ned ved siden av ham. Lener meg forsiktig inntil ham... Vil ikke bli for intim!


Klapper ham forsiktig bak...


Men i all verden?  Gladiatoren er uten truser!!!
Så...
Hmm...
Var det altså derfor gladiatorene var så populær hos overklassekvinnene?


Overklassekvinne er jeg ikke, men unner meg en glass rosévin på Ristorante Dolce Vita i Altea. Det er der denne karen holder hus. Så går jeg videre.  Rundt hjørnet.  Til Restaurante Casa Vital for å spise middag...

Nå har jeg i alle fall avslørt at den stramme karen i Calle Salamanca er truseløs!


4 kommentarer:

Synnøve. sa...

Kan det väre slik at skottene i kilt stammer fra den samme kulturen. Dem har ju ikke truse under heller :D

Tovepia sa...

Hva du oppdager på dine reiser:)))
Nyt helga som snart kommer:)

Anne Britt sa...

Morsom betraktning, Randi. Og du var da ganske så nærgående, må jeg si. Godt at han holdt seg i ro...Og at han er på plass neste gang du kommer.

Anne-Berit sa...

Neimen Randi da, sitter du der og klår på manne-legger, hihihi. Var no egentlig en stilig kar, som visstnok mange av de karene var.
Koselig innlegg :)
Ønsker deg en fin fredag og helg.
Klem :)