28 november, 2013

InTempo

InTempo er en skyskraper under oppføring i Benidorm i Spania. Den består av to tårn på 200 meter forent i en felles struktur. InTempo vil bli den femte høyeste bygningen i Spania. Bygningen har 47 etasjer (pluss fem tekniske og 3 kjellere) og vil inneholde 269 boliger.  Dette vil bli det høyeste boligtårnet i Europa. Tårnene vil bestå av to tvillingtårn som slås sammen i toppen. InTempo er en hyllest til ofrene for bombingen den 11. mars 2004 i Madrid.

I oktober var jeg en tur gjennom Benidorm og fikk tatt noen bilder av InTempo.


InTempo er et signalbygg, både for Benidorm og Spania.


Men det er ikke "gull" alt som glimrer. Utbygger Olga Urbana har store finansielle problem. Hun skylder banken €93 millioner. Arbeidet med InTempo startet i 2008 og nå er byggearbeidet stoppet. Det skrives og sies mangt om hvorfor arbeidet er stoppet.  Dagbladet hadde i august en artikkel om InTempo med stor overskrift; "Arkitektene hadde glemt å bygge heis da skyskraperen ble gjort 27 etasjer høyere." 

Dette er imidlertid ikke helt korrekt. Arkitekten Roberto Perez Guerras glemte ikke å bygge heis de siste 27 etasjene, men hadde ikke dimensjonert maskinrommene korrekt for heismotorene og trakk seg fra det videre arbeidet. Nå må det en stor ombygging til og dette koster selvfølgelig penger.  InTempo skulle være ferdig i 2012, men pr oktober 2013 er 94% av bygningsarbeidet er fullført.

Den spanske avisen El Pais mener InTempo er blitt et symbol på inkompetanse.


Det siste jeg har lest i spansk presse er at den saudiarabiske investorgruppen Al Dhowayan er på jakt etter en europeiske bankgarantist får å kjøpe skyskraperen In Tempo i Benidorm. Om du er interessert, kan du se mer av InTempo her.

Det gjenstår å se når In Tempo blir åpnet. 35% av leilighetene er solgt og det er utrolig med slike priser; fra € 3,5 mill for en studioleilighet til € 350 mill for de største leilighetene. Jeg kunne aldri tenkt meg å bo i en skyskraper, men jeg kunne jo heller ikke tenkt meg å bo i Benidorm. Kanskje noen av mine lesere husker tidligere blogginnlegg om Benidorm?


Oppdatering 04.02.14 - Aktuelt Spania:


Oppdatering 11.11.14:  
In Tempo-utbygger begjært konkurs.  Hva vil nå skje med overdådighetstårnet?

Oppdatering 26.05.15:
"Never-ending-story"...
In Tempo skal etterforskes, skriver SpaniaPosten.





2 kommentarer:

Anne sa...

Har du sett på maken!!! til byggverk! er det virkelig vinduer de små firkantene en ser oppetter fasaden der, helt utrolig da, men var litt spennende og stilig også. Vet jammen ikke om jeg hadde hatt nerver til en leilighet i toppetasjen der, men sikkert bra flott, kan vel se hele Middelhavet kan jeg tenke meg :-)

Lest dine refleksjoner rundt jula ja Randi og kan vel ikke si meg mer enig, men allikevel lar en seg stresse av andre, enten det er reklame, tv, kolleger, venner etc etc, men jeg forsøker klamre meg fast så godt som mulig :-) Blir mindre og mindre styr for hvert år her :-)

God kveld ønskes deg, regner og blåser all mass her hos meg :-)

Anne-Berit sa...

Jøssenavn for en bygning. Hadde ikke villet bodd der nei. Blir nok kos å feire Jul i Spania, bare pittelitt misunnelig, hehehe. Neida, unner deg sol og varme. God helg. Klem :)