23 juni, 2013

Forskudd

på St. Hansfeiring - det tok de ut i Ålesund i går. Slinningsbålet har verdensrekorden på 40,45 meter og den ble satt i 2010. Årets bål var ca 25 meter høyt. Alle bildene under er fra Sunnmørspostens webkamera og det første ble tatt i går formiddag.


Slinningsbålet ble i går tent kl 22:15 og jeg fulgte med på live webkamera via Sunnmørsposten til langt på natt. Forunderlig å sitte i Casa Randi på Vestnes og likevel være fullt oppdatert på Ålesunds stolthet denne dagen! For oss utflyttede Ålesundere, var webkamera en god medisin for hjemlengselen en slik dag.  Tok noen skjermbilder fra "sendingen" som jeg viser dere her.


Som god tradisjon tilsier, var det mange båter på sjøen rundt bålet.


Været kunne så absolutt vært bedre, men dette hindret ikke Ålesundere å feire St. Hans!

 


Etter klokken to var det ikke mange båter igjen på sjøen.  Det så også ut til å være lite folk på land.


Stor honnør til "bålgjengen" som står på år etter år.  Nye generasjoner kommer til og tradisjonen føres videre. I år ble det også arrangert bålrock.  Bilder fra gårsdagens feiring kan du se her.

Ålesund er blant byene i landet med de sterkeste tradisjoner St. Hansaften. Før i tida var det store bål i hver bydel i Ålesund, der bålbyggerne konkurrerte om å komme høyest. Se kart og beskrivelse her. Nå er det bare to store bål igjen, nemlig Slinningsbålet og Volsdalsbålet.

Jeg minnes barndommens og ungdommens St. Hansfeiring i Ålesund med glede. Dengang var det store bål overalt i Ålesund.  Sunnmørsposten har dokumentert dette godt med denne fantastiske billedserien av fotografene Bjarne Skarbøvik og Roger Engvik.

Og jeg får klump i halsen når jeg hører Einar Heen synge bålsangen:


... det er St. Hans i kveld...
...og jeg føler at tankene flyger langt bak i tida, når vi samla til bål og var ute til langt, langt på kveld.

Ønsker alle, som ikke har feiret på forskudd, lykke til med feiringen i dag!


1 kommentar:

Anne Britt sa...

Å - denne så jeg først nå! I Molde var det også skikkelig feiring av St. Hans da jeg vokste opp. Men ikke som dette.Det er praktfullt! Der jeg bor nå, er det bare private feiringer, og første året jeg kom hit til byen, var det trist med en St. Hansaften uten markering. Jeg har så mange minner om St. Hans med "hele folket i arbeid" med å bygge bål til den store kvelden.