16 mars, 2013

Trimløype

uten snø eller is i desember og januar? Ja, det er nesten utenkelig for oss som bor her i nord. De siste årene har jeg imidlertid tatt en pause fra "vinterlandet" på denne tiden og har gått trimløypa i sandaler. Det er et privilegium jeg setter meget stor pris på!

Da jeg ferierte i Puerto de Mogán rundt årsskiftet var jeg ute og gikk hver eneste dag i 5 uker. Ikke en dråpe nedbør i løpet av oppholdet. Det resulterte i mer friluftsliv enn noen ferie tidligere.

Vanligvis tok jeg "trimløypen" min i raskt tempo og helst tidlig på dag. På Googlebildet under har jeg merket av bosted (Los Mangueros) og trimløypen er den bilfrie gangveien som går rundt dalen. Enkelte dager gikk jeg den korte sløyfa (ca 1 km), andre dager den lengre (ca 3 km).

Noen vil kanskje le når de ser den korte trimløypa, men for meg var dette en utmerket trening. I tillegg til trimløypa gikk jeg til og fra sentrum daglig, ofte flere ganger. Fra Los Mangueros til havna er det vel 1 km, så jeg fikk jo trimmet skrotten litt. Etter mange måneders sykdom var en stor nytelse å kunne bevege seg ute i friluft. Uten vinterbekledning og isbrodder.


På det store åpne området i venstre halvdel av bildet, er det i nær framtid planlagt en stor utbygging. Mogán kommune har godkjent 2 etasjes bygninger og anlegget ferdigstilles med 900 senger. Planene er klar og skilt er kommet opp på tomten. På andre siden av dalen ligger det store leilighetsanlegget Cordial Mogán Valle og de gule bygningene med rødt tak er Los Mangueros, hvor jeg har feriert totalt 9 uker.


Tross store utbygginger har Puerto de Mogán har likevel beholdt sjarmen. Jeg håper topografien ikke frister til utbyggelse a la Puerto Rico i fremtiden. Jeg håper også at de politiske myndigheter setter en stopper for hotell oppover fjellsidene.

Men nå skal vi ut å gå!  Bildet under er fra øverste del av trimløypen min:




Langs gangveien er det flott beplantet med bougainvillea, oleander og andre vakre busker




Jeg nærmer meg shoppingsenteret Mogán Plaza (med de hvite søylene) og den korteste løypa er mer enn halvgått. Leilighetsanlegget Cordial Mogán Valle til venstre.





Ved rundkjøringen går det en vei opp til fjellet. Her kan de spreke gå over fjellet til Playa Veneguera eller ta en omvei innover fjellet.


Rundkjøringer på Gran Canaria er ikke som rundkjøringer her hjemme. Og slettes ikke ved juletider!
Palmer og julestjerner med knallblå himmel som bakteppe er "øyefryd".


Trimturen min går videre via hovedveien ned til Playa de Mogán. Denne dagen tok jeg den store sløyfa og her passerer jeg barneskolen. Livlig utelek kan høres på lang avstand.


Skolebygget i Playa de Mogán er ganske nytt. Her er det førskole (3-6 år) og grunnskole (6-12 år).


Ved skolen svinger jeg av for retur til "residensen".  Jeg går via den brede promenaden som går forbi Hotel Cordial Mogán Playa.  Jeg titter opp på rommet hvor jeg bodde i mars 2010.


For de spreke er det mange muligheter for fjellturer i dette området. Jeg holder meg på flat mark. Bloggdama er godt fornøyd med å kunne bevege meg i friluft på vinteren uten å tenke glatt underlag.
Noen foretrekker å tilbringe dagen på solsengen, men det har ikke jeg tålmodighet til.

Hva med deg, går du korte eller lange turer når du er på ferie i varmere strøk?


4 kommentarer:

Yvonne sa...

När jag är "på tur" utomlands så går jag mycket mer än hemma! Det blir nog åtskilliga kilometer varje dag...och nån liten vätskepaus nånstans! Det är ju roligare att gå där man inte känner igen sig, och där det är varmt och skönt. Vi gick lite i Mogan när vi var där, upp mot dalen och skolan och tillbaka! Ha det gott!!

Tovepia sa...

Skikkelig flotte turomgivelser i området; vi gikk oppover fjellveien hver dag der nede, en ordentlig svetteøkt:)
Nyt søndagen, her skal kofferten tømmes;)

amo sin blogg sa...

Hei.
Fekk tips om bloggen din hos Tovepia.
Takk for tips om Puerto Mogan. Eg har vore der fleire gongar på snarturar, siste gong ca for 15 år sidan. Mykje er endra sidan då. Det er nok ikkje den rolege hamnebyen lenger med all den utbygginga som har vore.
Kanskje eg kjem dit igjen ein gong ?

Fin søndag !
Anne-Mari

Anne Britt sa...

For en aldeles nydelig gangvei!