29 januar, 2013

Prospektkort

Smatter litt på ordet.  Det er et ord som snart er på vei ut av det norske språket.

Feriehilsen i form av prospektkort er vel litt gammeldags, men så utrolig kjekt å få! Og skal man få kort, så bør man også sende. Jeg har krympet "skrive-kort-listen" de siste årene, sender heller flere SMS'er og legger aktuelle bilder inn på Facebook.

I desember var det 13 adressater som sto på listen min. Utvalgte fra familie- og vennekretsen skulle få prospektkort fra mitt vinterparadis Puerto de Mogán. Jeg puttet 4 av postkortene i konvolutter sammen med ferdigskrevne julebrev til venner i England og Nord-Irland, de resterende 9 var postkort uten konvolutt. Etter å ha skrevet noen ord på kortene (slitsomt for meg med fingeratrose) la jeg ferdig frankerte kort/konvolutter i en av de gule postkassene til det spanske postvesenet Correos (Sociedad Estatal de Correos y Telégrafos). Første pulje sendt 10.desember, siste rest ble sendt 16.desember.


Av i alt 13 forsendelser er det kun 4 som hittil har mottatt hilsen fra meg. Forbasket, men jeg vet årsaken! Og det vil jeg fortelle dere om, slik at dere ikke går i samme fella som meg.

På butikken kommenterte jeg at frimerkene så spesielle ut, men fikk til svar at det var nye spanske frimerker. Et svar jeg aksepterte, uten å tenke meg om. I ettertid har jeg fått avklart at jeg fikk  frimerker som ikke var fra det spanske postvesen, men fra et privat selskap som heter Easy Post. Det finnes flere slike private selskap, spesielt i turistområder i Spania.

Fra den tiden jeg ferierte i Puerto Rico minnes jeg de røde postkassene fra privateide postselskap, men i Puerto de Mogán har jeg aldri sett en slik postkasse. Jeg har brukt Easy Post både på Kanariøyene og på Costa del Sol, med varierende hell. For det første er postgangen veldig lang, om kortene i det hele tatt kommer fram. Så de senere år har jeg vært påpasselig med hvilke frimerker jeg får og alltid gått på postkontoret (Correos i Spania) med mine forsendelser.

Jeg har søkt på internett for å finne opplysninger om Easy Post og fant frimerker samt bilder av postkasser på filatelistsiden Canarias Coleccion. Filatelistene anser forresten ikke dette som frimerker, men kaller det "merkelapp". Tror merkene jeg klistret på mine forsendelser så slik ut:

Kort og brev med denne typen frimerker skal legges i de spesielle postkasser og de ser slik ut:


Forsendelser som legges i de gule postkassene må ha frimerker fra Correos. De er alltid merket med "Correos" og ser f.eks. slik ut:


Derfor ber jeg mine lesere være på vakt når dere kjøper frimerker på turiststeder i Spania.
Er de ikke merket Correos, så spør i butikken hvor du finner en postkasse for dette merket.

Uansett; jeg vil takke Correos som velvillig sendte 4 av kortene mine med fremmede merker.
Under sortering kunne kortene like gjerne havnet i søppelet på det lokale postkontoret!

Jeg kritiserer ikke de privat selskapene, vil bare at du skal være klar over hvilken postkasse du skal bruke. Og i tilfelle du velger Easy Post, kan det ikke være "hastesaker". Et postkort er jo ikke like kjekt å få flere måneder etter at avsender er kommet hjem. Eller?


Ingen kommentarer: