10 november, 2012

Deeply in Love

Ja, jeg er simpelthen forelsket. I strandpromenader! Samme hvor de er; i Tyrkia, Spania eller min egen i nærmiljøet hjemme. Under sondering av destinasjon for ferieuken i september, sto derfor enkel tilgang til en lang strandpromenade høyt oppe på ønskelisten min. Og i Side fant jeg en herlig strandpromenade.

Side ligger ca 1 times busstur fra flyplassen i Antalya og hotellet vi bodde (Villa Adora Beach) på lå en fin spasertur utenfor gamlebyen i Side.


Fra hotellet kunne vi gå flere kilometer på strandpromenaden, både østover (mot sentrum av Side) og vestover (mot Kumköy).


Strandpromenaden sto ferdig i 2010 og var godt tilrettelagt både for gående og rullestolbrukere.


Med stranden på den ene siden og restauranter på den andre siden av strandpromenaden var det nok å titte på. Både flora og fauna, skulpturer, folk og båter.


Noen kunstneriske innslag var det også å se på vår vandring


Vi var aldri helt alene på strandpromenaden, men det var mer enn god nok plass.  Kan tenke meg at trengselen på strandpromenaden er stor i høysesongen.


Ute på reden ligger "sjørøverskutene" som brukes til utflukter.


Langs hele strandpromenaden finnes det "vannhull" og for de som liker pils er utvalget stort.


Vi stoppet for kaffe og is.  Her reklamerte de med italiensk is - "gelato".  Mmm... Den var god!


Ved strandpromenaden lå også Side Beach Club som vi besøkte en kveld etter en god middag.
Eller Side Beach Clup, som de kalte seg selv. Lekkert sted! Her betalte jeg 12 TRY for et stort coctailglass med Baileys. Jeg vet ikke hva et glass Baileys koster på bar i Norge, men helt sikkert mer enn knappe NOK 40.


Østover var stranden veldig smal enkelte steder og der var det trangt om plassen.


Vestover fra vårt hotell var stranden bred og det var god plass.  Dette er fra Shanty Beach.


På vei mot gamlebyen i Side gikk vi forbi disse spesielle benkene.
Dette må være en flott plass å nyte solnedgangen fra!


Vi nærmer oss gamlebyen og det blir dyrere på restaurantene.  Jo lengre unna vi var gamlebyen, jo billigere ble det. Butikk- og restauranteierne vet å utnytte situasjonen. De fleste turister oppsøker gamlebyen og synes det er sjarmerende her.  Klart det er sjarmerende, men jeg spiser ikke på slike steder for en hver pris.


Skal skrive mer om gamlebyen en dag senere.
Ha forresten DU ruslet på strandpromenaden "min" i Side?  Fortell!


2 kommentarer:

K@ri sa...

Okei da!
Vi kan være enige om at strandpromenaden i Side var flott!
God helg til deg, og vakre tanker fra Kari og Lady**

Synnøve. sa...

En flott strandpromenad og mye trim får man og.

Klems i regnet.
Synnöve.