17 oktober, 2012

On the Beach

var en hit med Cliff Richard i 1964 og teksten sitter i minnet,  like godt som den gang.
Og jeg elsker å være på stranden, så også i Side.
Men jeg danser ikke på stranden! Verken i Side eller andre steder.
150 meter fra hotellet hadde vi tilgang til et strandområde med gratis solsenger, bord og parasoll.
Villa Adora Beach (hotellet vi bodde på) hadde avtale med Shanty Beach.


Shanty Beach Bistro spiste vi lunsj et par dager.


Godt utvalg. Rimelig og smakfull mat.



Selv om vi kunne få servering på stranden, valgte vi å ta en pause fra solen under store markiser. Her er det også gratis Wifi, passord får du av kelnerne.



Shanty Beach prøvde jeg også et glass av den berømte Efes-pilsner.
Det ble kun med dette glasset...
Øl smakte ikke bedre i Tyrkia enn andre steder.
Nei, takke meg til vann eller et glass rosévin!


Shanty Beach Bistro er det levende musikk hver kveld i sesongen.
Når vi ferierte i området var det en tredjerangs engelsk trubadur der og vi passerte i all stillhet.


Som sagt spiste vi lunsj her et par dager og maten smakte godt.  Som de fleste steder vi var.


Ved inngangen til den private stranden sto disse skiltene. At vi ble anmodet til ikke å ta med seg mat og drikke på stranden, leste vi ikke før andre dagen vi var der. Uansett; vi hadde kun vann med oss første dagen. Lunsj spiste vi på Shanty Beach Bistro begge dagene vi var på stranden. Andre dagen vi var på stranden handlet vi hos en "BeachBoy" som serverte kald drikke fra Shanty Beach Bistro. Når vi får gratis solseng, respekterer jeg anmodningen.


For de som bor på hotell et stykke unna stranden og ikke har gratis "pick up", ligger taxiholdeplassen bare et steinkast fra stranden. I et fargerikt lite hus. De gule taxiene var alltid på plass, døgnet rundt.


Vi hadde kort vei "hjem", Villa Adora Beach ligger omtrent midt i bildet. Bak den brune lave bygningen.
I de lave bygningene (med brune tak) i forgrunnen holder Jandarma (tyrkisk militærpoliti) til.


Det var rikelig med solsenger på "vårt" område, men så er vi også i slutten av september.
I høysesongen er det nok bruk for alle disse solsengene.


Solsengene hadde madrasser og det var bord mellom sengene og parasoll.
Håndduker fikk vi låne gratis på hotellet.


Som jeg har skrevet om tidligere lå jeg kun 8 timer på solsengen. Totalt i løpet av ferieuken!
Jeg liker bedre å gå i vannkanten langs stranden og her kunne jeg gå mange kilometer, i begge retninger.


Store "All-inclusive-hotell" lå som perler på en snor fra stranden vår og vestover mot Kumköy.


Det er SÅ deilig å rusle i strandkanten!
Vasset til knærne inn i mellom og det ga god massasje for leggene.


Jeg går også lenger ut i sjøen inn i mellom, for nedkjøling i varmen. Det ble forresten ikke så mye avkjøling med 28 grader i sjøen.  Har aldri badet i så varm sjø tidligere!



Fotsålene blir finpusset i sand og saltvann...



Det var ikke mange stener på stranden, men jeg fant da noen å ta med hjem til samlingen.


Jeg startet med å skrive om "On the Beach" med Cliff og vil avslutte dette innlegget med samme sang.  
Fra slutten av november i 1963 til tidlig 1964 var Cliff Richard og The Shadows på Kanariøyene (Maspalomas) for å filme noen scener til "Wonderful Life""On The Beach" ble faktisk spilt inn i Abbey Road Studio i november 1963. Kort tid før filmens britiske premiere 2. juli  1964 ble "On The Beach" utgitt som single. For mimringens skyld tar jeg med en av mine favoritter fra ungdomstiden:



Jeg elsker havet og jeg elsker å gå turer "On the Beach"!
Heldigvis er det ikke mange ukene før jeg kan oppleve dette igjen...



2 kommentarer:

Anne sa...

Ikke bare fikk jeg en meter med fine bilder, men en lærer da jammen litt historie å her Randi :-) og som kjent, kunnskap er ikke tung å bære rundt på.

Spennende med Tyrkia, men ser jo at dette er noe annet enn hva du er `vant` med. Virker både større og mer turistifisert dette på en måte...(?) Klart sikkert både kjekt å se og oppleve ting her også, men neppe så småidyllisk som Sòller, mer småkoselig og oversiktelig virker som.

Akkurat vært i Venezia jeg faktisk, kan anbefales det å ja, selv om det er ferie på en litt annen måte, mer liten storbyferie og mindre avslapping selv om en bare daffer rundt.

Vet du Randi, øl drikker ikke jeg heller, og trodde faktisk bare jeg var den eneste som var så tussete, smaker meg faktisk ikke i det hele tatt, men men vi er da voksne og overlever uasnett vel :-)))

Masse klemmer til deg vennen.

Synnøve. sa...

Har aldrig värt i Tyrkia og har egentli ikke lyst å reise dit heller... veit ikke hvorfor.
Men du har så fine bilder derfra så eg revurderer muligens mitt beslutt.
Klem Synnöve.