09 august, 2011

Siesta

De fleste som bor og ferierer i Spania tar siesta innendørs.
Om ikke innendørs, så i alle fall i skyggen.
Siestatiden er som oftest mellom 13:30 og 16:30.
Mange av de som jobber på hotellene tar sin siesta på stranda.
 Dama på bildet under har tatt med hekletøyet ut i solen.
Sikkert deilig for de som arbeider inne å få være i strandkanten noen timer.
De som jobber i spisesalen under frokost eller lunsj har fri noen timer på ettermiddagen.
Om kvelden er de tilbake for å servere middag til hotellets gjester.
Jeg unner sliterne noen timer siesta, uansett hvor den tilbringes!
*
Tøff arbeidsdag i Spania.
(Kilde: DinSide)
"Vi tar det mañana", tror du kanskje spanjolene tenker. 
Men nei, arbeidslivet er ikke en eneste lang siesta i Spania. Arbeidsuken er på 40 timer. 
Vanligvis kommer folk til kontoret mellom åtte og ti, og tar lunsj rundt klokken 13 eller 14. 
Noen drar faktisk hjem for å spise lunsj og ta seg en liten siesta, 
men de fleste går på en kafé eller restaurant. Ett glass vin til maten er helt OK. 
Deretter er det tilbake til kontorpulten for å avslutte dagens gjøremål. 
Avhengig av når du kom på jobb, og hvor mye du har å gjøre ferdig, blir spanjolene sittende til klokken 18 eller helt til klokken 20 (det spørs hvor mye de har å gjøre, og når de starter arbeidsdagen). Dermed står ikke middagen på bordet før ni eller ti om kvelden. Spanjolene synes de får dårlig betalt i forhold til hvor mye de jobber, i forhold til kostnadsnivået i landet, og i forhold til sine europeiske naboer.

Heldigvis har spanjolene ganske mye ferie. 
22 arbeidsdager, altså fire uker og to dager, pluss hele 12 helligdager. 
Sommerferien tas vanligvis ut i august, og gjerne tre-fire uker i strekk. 
Enkelte bedrifter stenger helt i august, slik at alle ansatte blir nødt til å ta sommerferien da.

Oppsummering:
Arbeidsuke: 40 timer
Arbeidstid: 8-10 til 18-19
Lunsj: En til to timer
Ferie: 22 arbeidsdager + 12 helligdager (og eventuelt lokale helligdager)

10 kommentarer:

Synnøve. sa...

Nei da eg trur ikke dem tar det mañana.
Dem har like lang arbeidsuke som svenskene har. 40 timer.
Så er det litt annerledes i skolene og. Dem går både formiddag og kveld har eg hört. Hadde noen bekjente som bodde der nede. Men om det er slik idag veit eg ikke.

Sitt her og hörer regnet som plasker på taket. Trött og sliten... På tide og krype i seng trur eg.
Sove godt du og når den tiden kommer ikveld.
Klems Synnöve.

K@ri sa...

Høstlig ja! Jeg er så hjertens enig. Men det er så alt for lite vi kan gjøre med det dessverre.
Jeg skulle så gjerne ha pakket strandkurven min og noe lett håndarbeid og takk noen timer på stranda, men siden antrekket må bli dykkerdrakt, så får jeg la det være siden jeg ikke kjenner noen som har det. Kanskje du har det i "salgsboden" din også? Hvordan går det forresten m livet i ny leilighet? Har du fått unna det du ikke hadde plass til? Sikkert ikke dumt å flytte til noe mindre. Det skulle nok vi ha gjort også. Det er utrolig hva man samler av jordisk gods....
Ønsker deg en fin ettermiddag.
Vakre tanker fra K@ri*

Anonym sa...

Enig. De jobber skikkelig hardt i Spania.
Inger Johanne

Madame sa...

Hej Randi, det var sjovt at læse - arbejdstid 8-10 plus 18-19 og så meget ferie og helligdage :-)) Man burde jo bo i Spanien!
Det er flotte billeder, du viser herunder fra din ferie, men trist at din oase hvor batteriene skulle genoplades var forsvundet.

Tovepia sa...

Godt du fant deg et sted lade batteriene, og det så ihvertfall herlig ut med palmer og sol:)
Jeg tror nok de arbeider sine timer og vel så det, og siesta'n er nok en godt etablert skikk grunnet klima, blant annet;)
Håper du er oppladet og klar til høsten, er litt usikker selv;O)
Nyt helga, klem fra meg;)

Anette sa...

Ja det er lidt sjovt at læse om arbejdstiden i Spanien men det er selvfølgelig ikke alle steder de kan nøjes med de 3 timer *GG* Håber du havde en god ferie selvom din dejlige oase er væk :) Nu er det snart vores tur :)

Yvonne sa...

Jag reser till Costa Brava den 23:e september! Då får vi se hur de jobbar där nere då ;) Må så gott!!!

BirtH sa...

Så er du tilbake her i vårt vakre land! Jeg blir litt svett når jeg tenker på varmen i syden i juli :-) Synes vi har hatt en fin sommer her nord, nesten ikke regn, og flere passe varme dager. Som du sikkert skjønner er jeg ikke så veldig glad i temp over 21 grader.
Takk for info om spanjolenes arbeidsår!
Ha ei god helg!

Anonym sa...

Du kan gjerne skrive: "22 arbeidsdager + 12 helligdager (+ alle lokale helligdager, samt nabokommunenes helligdager)" Det gjelder iallefall her i Andalucia ... her benytter man enhver mulighet for en ekstra fridag.

Unknown sa...

Takk for kommentar ANONYM. Vil du gi deg til kjenne?