18 juni, 2011

HJELP, jeg trenger gode råd...

Mamma strikket en nydelig dåpskjole til sitt første barnebarn og mitt første barn for 34 år siden. Her er Momo og Tia sammen på dåpsdagen. La meg legge til at det langhårete dåpsbarnet er 2 mnd på denne dagen.
Strikket i et fransk bomullsgarn som inneholder silke. Hvitt, blankt og skinnende fint garn.
Mine tre sønner er døpt i denne dåpskjolen og den har vært utlånt flere ganger.
 Under opprydding dukket den opp igjen. Mye til glede, men mest vemod. Den er gulnet og et trist syn for øyet. Ikke gulnet av alder, men av dårlig behandling ved utlån for 26 år siden. Fikk den tilbake etter utlåm i en plastpose. Muligens har dåpskjolen ikke vært helt tørr før den ble lagt i plastposen. Er i grunnen usikker på årsaken til misfargingen.
Når jeg så hvor gul dåpskjolen var, tok jeg den med til en håndarbeidsbutikk for gode råd. Og jeg testet ut alle råd jeg fikk. Uten at det hjalp. Med silke i garnet ville jeg ikke bruke sterke vaskemidler. Var redd for at det bryter ned fibrene i garnet. Jeg har ikke greie på garn eller strikking, så derfor ble dåpskjolen bare lagt i en stoffpose. Langt inn i et skap.
Noen som har gode råd å gi meg?
Jeg vet at mange "strikkedamer" besøker bloggen min.
Muligens finnes det bedre vaskemidler i dag enn for 26 år siden,
men jeg vil ikke eksprimentere!
 Altså; hva kan jeg gjøre for å få en gulnet dåpskjole hvit igjen?
Bomullsgarn som inneholder silke.
Denne vakre dåpskjolen vil jeg gjerne ta vare på som et familieklenodium.

12 kommentarer:

Turid sa...

Nydelig dåpskjole, men dessverre har jeg ingen gode råd til deg. Eneste måtte være at jeg har hørt at gulnede plagg kan "blekes" i solen;) Men sikkert noen som har bedre tips;)

Klem;)

Unknown sa...

Når solen kommer på våre kanter skal den henges ut! Kanskje jeg skal ta den med til Mallorca ;-) Satser på at det kommer flere råd.

Toril N.F. sa...

Denne dåpskjolen er jo helt nydelig. Jeg ville i første omgang tatt meg tid til å bleke den i SOLA jeg, dette rådet fikk jeg av en gammeltante, da jeg arvet en linskjorte. Den hang ute i sola på denne tiden av året, og det var efektivt.Tror nok den måten så blir det minst slitasje på klenodiet ditt. Lykke til!!

Unknown sa...

Bakepulver er også et råd jeg har fått. Skal prøve når flytting/ferie er overstått. Det haster jo ikke. Dåpskjolen har lagt lenge og det er ingen barnebarn i vente...

Anonym sa...

Sjekk såpene hos Nøstebarn.
Inger Johanne

Unknown sa...

Takk Inger Johanne! Fant en såpe jeg skal bestille. Gallesepe, 250ml. Effektiv som flekkfjerner på ubehandlet ull og silke. Det er verdt å prøve ;-)

Anne-Berit sa...

Det var en nydelig dåpskjole.Så synd at den har gulnet.Håper du får den hvit igjen,så eventuelle framtidige barnebarn kan få bruke den.Lykke til:)

BirtH sa...

Jeg håper du har fått tilstrekkelig med gode råd for å få dåpskjolen fin igjen! Forehåpentligvis kommer det flere barn i familien din som kan bruke den :-)

I vår familie har vi en femti år gammel dåpskjole som søster mi sydde til sin førstefødte. Den har våre barn og mange andres vært døpt i.

Lykke til med rydding og flytting!

Liv-Karin sa...

Var en nydeli dåpskjole. Skjønner at du vil bevate den. Har dessverre ingen tips å komme med. Men lurte på om du har mønsteret på den nydelige dåpskjolen?

Hilsen Liv-Karin Bær

Unknown sa...

Til Liv-Karin Bær:
Siden du ikke har registrert deg eller lagt igjen adr. jeg kan nå deg på, må jeg svare her.

Jeg har dessverre ikke mønsteret til dåpskjolen. Den ble strikket av min mor i 1977 og det eneste jeg vet er at mønsteret heter havskum.

Kanskje du finner oppskrift om du søker på nett?

Anonym sa...

Hei Randi.. plutselig fant jeg deg igjen hos Randi i Trondheim : ) ser at det skjer masse i livet ditt nå.. har ikke fått lest alt men scroller meg bakover her et stykke.

Vet ikke om du har fått til dåpskjolen men jeg husker farmor brukte nylonvask på skjortekravene.. aner ikke om den kan brukes.. vet den finnes i butikkene fortsatt.. og hva med Vanish.. sjekk om den kan brukes.. min søster i DK bruker alltid den fordi klær blir misfarget pga av kalken i vannet..

legger deg på lista mi så du ikke forsvinenr igjen..

masse hilsner fra Berit ( Bea - de smukkeste ting, Danmark) : )

Unknown sa...

Takk for besøk Bea og takk for velment tips. Jeg bruker Vanish til mye, men det skal ikke brukes til silke. Sjekket ut før jeg skrev dette innlegget. Ref. nettsiden til vanish.no om pulveret: "Bruksområder
Må ikke brukes på ull, lin, silke eller skinn."

Jeg skal prøve gallesepe, som jeg har nevnt i en kommentar lenger opp.