05 april, 2011

Et eventyr er over...

I går tok hele Norge farvel med Wenche Foss. En vakker, humoristisk og vemodig begravelse. Regissert av Wenche Foss selv. Å synge i sin egen begravelse er ikke mange som gjørt!
.
Hun var en herlig dame som jeg faktisk har hilst på. For over 25 år siden var hun tilstede under et fylkesmøte for Helselagene i Møre og Romsdal. Der snakket hun åpent om brystkreft. På sin engasjerende måte.
-
Jeg sier som skuespiller Per Christian Ellefsen:  "Hun var et eventyr. Nå var eventyret over, men vi kommer til å tenke på det og glede oss over dette eventyret i uendelig mange år fremover."

Biskop Gunnar Stålsett leste Wenches egen versjon av «Fader Vår» i kirken:

 «Fader Vår. Du som er i himmelen eller hvor du måtte være. Det spiller jo ingen rolle. Nå må du sannelig være med meg, for dette greier jeg ikke alene.
Takk for alle oppgaver du har gitt meg, takk for prøvelser, vanskeligheter. Takk for sykdom og dyp glede. Takk for at jeg har fått beholde min barnetro. Vær med mine kjære. Beskytt alle som er annerledes og som har meget å stri med. 

Takk Gud for det du gir. Tusen takk for det jeg har fått lov til å gi. La meg ikke miste styrken min. Gi meg mot og kraft. Hvis jeg våkner igjen, tar vi en real prat. Amen.»


Bildet over er hentet fra siden "Red & White" der Wenche uttalte dette: "Heller promille enn pille." Herlige dama!

Takk for alle gode minner Wenche! Du har tatt plass i manges hjerte. Hvil i fred.  ♥♥♥

3 kommentarer:

Johanne sa...

Hei, denne Fader Vår er så flott.
Håper jeg kan bruke den i min blogg?
Johanne

Anne Britt sa...

Jeg opplevde Wenche Foss på Nasjonalteateret en gang. Jeg har glemt hva stykket heter, men det var bare to personer på scenen, to personer som holdt en hel sal i ånde. Jo, hun var stor! Ikke bare som skuespiller, men som menneske også! Den rollen spilte hun med glans.
Hennes Fadervår vil jeg ta vare på.

Synnøve. sa...

Ja ett stort menneske er blitt borte. Hun var raus og varm. Ikke höy på pära uten var som oss. Beina gott planta på bakken.
Man visste at dagen nermet seg når man hörte at hun var så syk för jul... Men man håpet...

Skal ta med meg hennes versjon av Fader vår som biskop Gunnar Stålsett leste i kirken.
Trur den passer for mange fler en hun.

Klems Synnöve.