23 mars, 2011

Forandring

 Føler at det skjer en liten forandring nå, blogglysten begynner å vende tilbake.
Også i mitt sommerparadis skjer det forandring.
En forandring som jeg vil kalle oppgradering.
For nye lesere kan jeg fortelle at mitt sommerparadis er Puerto de SóllerMallorca.
De fargerike dagslysbildene er fra juni 2010.
Bildene med anleggsarbeid er hentet fra webcam 22.03.11.
(Klikk for større bilder.)
 Trikkeskinnene som har gått ved sjøen flyttes noen meter innover
og det kommer strandpromenade ved stranden.
 Tidligere gikk trikkeskinnene mellom hekken og sjøen.
Før 2007 var det kun et smalt fortau rundt bukten i Puerto de Soller.
I februar 2007 kom Tunel de Sa Mola som går gjennom fjellet til sentrum og havna.
Gevinsten ble nesten bilfri strandpromenade.
Buss, taxi, varetransport og lokalbefolkningen kunne fortsatt kjøre denne veien.
Veien ble delt i to og fotgjengere fikk tildelt rød sone innenfor stolpene.
 Restauranter langs promenaden bygde ut serveringsområdet med treplatter.
Restauranteierne er ikke så begeistret for omleggingen som foregår.
Redselen for å miste gjester som "faller" innom kan jeg til en viss grad forstå,
men det blir uansett mye bedre for oss fotgjengere.
Dette er et av de fineste utsiktspunktet i Puerto de Sóller.
Å nyte solnedgangen herfra er bare helt fantastisk.
Nå ser det ut til at de utvider og oppgraderer moloen.
Arbeidet blir dessverre ikke ferdig før turistsesongen setter inn for fullt.
Anleggsarbeidet tar pause fra midten av april til midten av oktober.
Jeg håper strandpromenaden blir gangbar før denne pausen.
Uansett; jeg gleder meg til å rusle rundt her om noen måneder.
Kalenderen viser 115 dager til avreise!
*
Alle bildene over er tatt fra punktet som er avmerket på bildet under.
Dette er tatt fra fyret "Faro de Cap Gros" som ligger 120 meter over havet.
Som dere ser har bukten i Puerto de Sóller en naturlig hesteskoform.

Du kan følge anleggsarbeidet på webcam her.

8 kommentarer:

BirtH sa...

Jeg sitter her med et smil om munnen og tenker på deg som teller dager til du skal reise til ditt sommerparadis. Høres deilig ut å ha en sånn tur å se fram til.
Strandpromenade er viktig! Det har stor betydning for trivselen til turistene.
Jeg skal snart til Berlin .... :-)

Synnøve. sa...

Du er tilbake og det med full kraft. Så flotte bilder fra ditt paradis. Trur det blir kjempefint når dem er ferdige. Det kan ju nesten bare bli bedre. Trur vi må ha en tur ner dit. Eg er uansett meget glad i Mallorca. Det var förste plassen eg reiste til når eg drog i min ungdoms gröna dagar hihi.

Håper uväret hos deg har roet seg litt. Her bles det noe så inn i granskauen at man blir redd. Strömmen plopper ut både nu og då. Så eg skal skynde meg å få postet dette.
Ha nå ei fin fortsatt kveld.
Klems Synnöve.

Quiltefia sa...

Du er søt da!! Det var ikke lange pausen!! Og det er bra for oss!! Gleden over å skulle på reise er nesten like viktig som selve turen. Eller det er viktig å rekke!! å glede seg. En gulrot i det fjerne...... Foreløpig har jeg ikke det!?? Eller kanskje jeg kan regne med påsken på hytta! Ha en super dag!! AnneK:-)

Anne Britt sa...

Så flott at du forer oss med feriebilder igjen! Har tenkt mye på deg. Trodde ikke du greide å holde deg borte fra bloggen så lenge...

Unknown sa...

Takk for koselige kommentarer!
Bloggen er "babyen" min og får tankene til å flyte.

Turid sa...

Godt at du er tilbake Randi;)
Tilbake og teller dager til du skal tilbake til ditt paradis;) Der ser jo deilig ut da! Jeg hadde nok likt den strandpromenaden din...hadde nok blitt en fint kveldsrituale;)
Sånn som vi har på Tofterøy;) Ja vi elsker å reise ut der et par helger i måneden. Godt å komme seg vekk litt...der ute hersker en helt annen fred og ro enn vi har rundt oss her hjemme. Også er vi ved sjøen;)

Ha en fin dag!
KLEM;)

Johanne sa...

Morsomt. Dette må vi ned å sjekke om et år eller to.
Johanne

eljos sa...

Jeg tro jeg vil til Mallorca igjen. Jeg skrev nettopp et innlegg på egen blogg, om en tur til Alcudia.. Det er så herlig kort vei til Mallorca, en kort og fin flytur, jo faktisk, skal søke på turer dit, kanskje jeg finner noe allerede i mai?