10 februar, 2011

Every Time It Rains...

"Every Time It Rains
Every Time I Hear The Raindrops Fall
I May Say That I Don't Mind It At All
But I Do"
synger Joe Cocker og jeg er så hjertens enig med ham.
I yngre dager syntes jeg det var koselig å høre regnet falle.
Jeg prøver fortsatt å si at jeg ikke bryr meg, men jeg gjør...
*
Jeg liker ikke regn, selv om jeg må akseptere det her jeg bor i Norge.
Men jeg vil i alle fall ikke ha regn når jeg ferierer i varmere strøk.
Selvfølgelig kan man vente litt nedbør på Gran Canaria i desember.
Det er tross alt vinter der også.
Vanligvis varer en regnbyge noen minutter og så skinner solen igjen.
Hele desember ferierte jeg i solsikre Puerto de Mogán,
men jeg har aldri opplevd så mye nedbør på disse kanter.
Det som kom ned fra himmelen var mye mer enn litt!
9 av 28 dager så terrassen min slik ut:
Stakkars de som kun ferierte den siste uken før jul!
3-4 dager trodde jeg faktisk at jeg skulle få svømmebasseng der ute.
Ettermiddagen 17.desember ble det satt nedbørsrekord med 276,4 mm på 1 time!
Flere dager ventet jeg med lengsel etter oppholdsvær og  "solbyger".
Og jeg ventet og ventet og ventet...
Selv med godt lesestoff og god sofa, lengtet jeg ut.
Jeg reiser tross alt hit for å være mest mulig ute!
Det ble noen runder til vinduet.
Lysner det snart?  Om litt...
Så endelig lettet været og jeg kunne spasere til sentrum.
Og hvor lenge varte gleden?
Hadde ikke før nådd sentrum, før en ny regnbyge kom!
Denne regnbygen varte i nesten 2 timer. Helt uvant på disse kanter.
Lekeplass og uterestauranter ligger øde.
Jeg ble sittende lenge på et av mine stamsteder.
Sitter under tak, men likevel i friluft. Og i herlig temperatur!
Og se der; nå lysner det igjen!
Full fart hjem for å legge seg på terrassen med boken.
Nå må alle solgløtt nytes!
Kvelden ble også fin (som de fleste kvelder)
og jeg nyter stillheten på terrassen.
Heldigvis var det oppholdsvær de fleste av feriedagene mine.
Temperaturen var også behagelig og det er jo derfor JEG reiser til Gran Canaria.
Jeg skriver alltid dagbok og noterer temperatur på reisene mine.
Maksimumstemperatur denne ferien ble registrert 3.desember kl 12:38:
Laveste dagtemperatur var 20 grader.
Minimumstemperatur var 14,1grader natt til 13.desember.
Deilig å tilbringe desember et sted med gjennomsnittlig dagstemperatur på 23 grader!
*
Regnet som kom i desember var nok en velsignelse for de fastboende.
Vi turister bruker mye vann og de trenger nye forsyninger.
Gran Canaria er alltid så frisk og frodig grønn som etter noen regnværsdager.
Normalt er sydsiden av øya gold og tørr,
men se hvor grønt det er Mogándalen etter noen dager med regn:
 Her er utsikten fra terrassen før og etter regnværet.
 Der det grønne gror (midt på bildene) var det tidligere tomat- og bananplantasje.
Heldigvis var første og siste uke av ferien helt perfekt værmessig.
Da kunne jeg nyte dette synet fra terrassen min:
 Det gjelder å ikke la regnet ødelegge en deilig ferie:
"Every Time It Rains
I Hang My Head And Want To Die
And I Don't Seem To Care That
I'm Just Not Making It On My Own
Every Time It Rains"


Flere glade innlegg fra Mogán kommer de nærmeste dagene.
¡Haste la vista!
*
Oppdatering 10.02.11- kl 19:50:  
I formiddag kom det snø i fjellene på Gran Canaria.
Øya er en kontinent i miniatyr, så det er kort avstand fra snø til solseng!
Se bilder her

4 kommentarer:

Anne sa...

Joda nok noen mørke skyer uansett hvor en befinner seg. Og slik har jeg opplevd det jeg også Randi, aldri aldri har jeg da opolevd slikt et regnvær som i Italia, men forskjellen er bare at det varer ikke i 7 14-dager der...

Nadiyya sa...

Oia meg her var det vått, men likevel så herlig for en frossen kvinne fra nord... :) Håper boka mi selger litt når den kommer, slik at jeg kan få råd til å ta meg en "arbeidsferie" eller to :)

Anne-Berit sa...

Er vel ikke til å unngå at det kommer regn av og til,men det er klart ,når man er på ferie er det jo finvær man ønsker.Bra du er flink til å gjøre det beste av det,og godt lesestoff er godt å ha.Fine bilder som alltid:)

GAWO sa...

Jeg fikk også min del av regn på den korte uken jeg ferierte på Gran Canari. Storm var det til og med, men det gikk jo fort over. Dessverre ikke sånne flotte grader som du viser til, men alt er bedre enn det vi har her hjemme vinterstid.
Jeg skal vise bloggen din til noen venner. De skal nedover i mars. Innlegger om skinker og ost er midt i blinken for dem. Et flott tips til steder å få med seg.