30 januar, 2011

Saras nøkkel

SARAS NØKKEL av Tatiana de Rosnay anbefales.
Jeg leste denne flotte boken i desember og vil huske den for alltid.
Forfatteren skriver så gripende at jeg hadde problemer med å legge fra deg denne boken.
En sterk historie fra Paris som veksler mellom årene 1942 og 2002.
Også en lærerik historie og jeg gråt flere ganger underveis.
SARAS NØKKEL er Tatiana de Rosnays første bok på norsk.
Boken er utgitt i 22 land og har allerede solgt mer enn 400.000 eksemplarer.
Journalisten Julia Jarmond har fått i oppdrag å skrive en artikkel om en langt på vei tabubelagt hendelse i Frankrikes historie i forbindelse med sekstiårsmarkeringen for Vél d´Hiv.  I 1942 ble over 10 000 jøder arrestert og brakt til Vél d´Hiv i påvente av transport til Auschwitz. Mens Julia jobber med artikkelen sin, kommer hun over historien om den ti år gamle jødiske jenta Sara.

 
Omtale fra forlaget:
. SARAS NØKKEL er en gripende roman som tar opp tabuene og fornektelsen rundt en smertelig episode i Europas historie - en innsiktsfull fortelling om ansvar og samvittighet, om sorg og kjærlighet.
 .
"Mesterlig og fengslende. Dette er ikke noe leseren vil glemme med det første.
Anbefales varmt." 
(Library Journal, USA)
"En elegant fortalt og ytterst spennende, gripende og avslørende roman ... 
Det er lenge siden jeg har hatt så vanskelig for å legge fra meg en bok." 
(Svenska Dagbladet)
"En helt uimotståelig roman ... " 
(Nerikes Allehanda, Sverige)
 ."Intrigen er spennende, og hendelsen som skildres, er opprørende ukjent." 
(Helsingborgs Dagblad, Sverige).
.Hva Bok & Samfunn skriver om boken kan du lese her.

8 kommentarer:

Yvonne sa...

Den har jag läst! Mycket gripande och bra...

Eirin Bjørnstad sa...

Så koselig at du har kommet deg på nett igjen. Vi blir jo rimelig avhengig av nettet. ;-)

Alt godt fra Eirin

K@ri sa...

Den ligger på vent hos meg ;-)
Batteriene var nok ikke årsaken denne gangen, men forrige gang var det som du beskriver. Ikke engang datamannen skjønte hva som var på ferde, men den er nok i de rette hender der den er nå (posten sikker), så det ordner seg vel. Og ordner det seg ikke, ja, så får jeg vel pengene tilbake. Ikke så feil det heller, men vi får ta det i riktig rekkefølge.
Ønsker deg ei fin uke.

Vakre tanker fra K@ri*

Anonym sa...

Hennes neste bok er også oversatt til norsk nå. Jeg husker ikke hva den heter, vet bare at jeg får den i lesesirkelen min senere i år.

Ha en fin dag.

Anonym sa...

Jeg har også lest boka, og ble veldig grepet av den. Den kan trygt anbefales.

Nadiyya sa...

Den har jeg ikke lest, men godt tips! Holder nå på med "De fattige i byen Lodz"... Gleder meg til denne, passer bra siden jeg skal til Paris neste år :)

Anne Britt sa...

Hei. Stikker bare innom for å si at jeg har en utfordring til deg på bloggen min!

GAWO sa...

I dag kjøpte jeg boken.
(og som takk for tipset har jeg laget et blogginnlegg til deg som jeg håper du vil like)