07 november, 2010

ORILLAS DEL MAR - ved havkanten.

ORILLAS DEL MAR betyr ved havkanten.
Det er Restaurant Orillas del Mar jeg vil fortelle om i dag.
Restauranten ligger der havkanten var før utbyggingen av Puerto de Mogán startet i 1981.
Offisielt godkjent av Mogán kommune som eldste restaurant i Puerto og Playa Mogán.
Restauranten ble åpnet i 1928 av Manuel González Hernández.
 (Klikk for større bilder.)
 Nå ligger restauranten midt i hovedgaten Explanada del Castillete.
Denne gaten skiller gamlebyen fra den nye havnen.

Anbefaler Orillas del Mar til alle som liker kanarisk mat og musikk.
  Orillas del Mar er den restauranten jeg har besøkt mest i Playa de Mogán.
 I desember 2008 var restauranteier min husvert i 4 uker, noe som var langt fra suksess.
Restauranten derimot, den liker jeg veldig godt å besøke. 
Både på dagtid og om kvelden.
På bildet under spiser jeg middag sammen med danske Lykke i desember 2008.
 Jeg sitter stort sett på ute på restauranten, 
men blir det kjølig, trekker jeg gjerne inn i de koselige lokalene.
 Restauranten er full av minner samlet opp gjennom årene.
 Aftensposten Reise v/Tove Diesen skrev i 2004 "Mimring ved havkanten".

Familiebedriften drives av Antonio Navarro Godoy, men på kjøkkenet er kona sjefen.
Milagros lager solid kanarisk mat og er spesialist på fiskeretter.

Jeg er ingen fiskespiser, men venner skryter av fisken Milagros tilbereder.
Hennes paella kan jeg virkelig anbefale! Den har jeg smakt flere ganger.
Anbefaler også supper og tapas.

Datter Rosa serverer i restauranten og to sønner hjelper også til, som vanlig i en familiebedrift.
 Om kveldene finner Antonio fram gitaren og synger for gjestene.

Med en stemme som griper alle i det myke nattemørket. 
Verten liker at gjestene deltar i sangen.
Han byr på kanarisk Folia og Bolero,
Her er Antonio med venner en kveld i september 2010:

  Repertoaret er stort sett kanarisk og spansk sang,
men også annen folkemusikk.
Antonio har også lært seg noen norske sanger, til stor jubel fra norske gjester.
Bildet under er fra romjulen 2008.
Enkelte ganger byr restauranten på nydelig taffelmusikk.
Jeg gleder meg til desember; 
da blir nok flere lunsjer og middager inntatt på Orillas del Mar.
Der finner jeg det genuine spanske, både i matveien og musikalsk.
På restauranten som en gang lå ved havkanten...

11 kommentarer:

Quiltefia sa...

Hei!! Nå har jeg akkurat kommet hjem etter en flott konsert i konserthuset med en flamenko sanger som heter Diego El Cigala. Han har aldri vært i Norge før, det var topp stemning!! Jeg har bare hørt det på tv, men det var en flott opplevelse, men siden jeg ikke skjønner et ord spansk, skjønte jeg altså ikke hva sangene handlet om...... AnneK:-)

Evelyn sa...

Koselige bilde. Fra en flott plass:):)

Herlie bilde får lyst til å reise på disse plassene du vise oss bilde fra.

Ha en fin mandag:):)

Tovepia sa...

Ååå, jeg drar til Gran canaria på onsdag, og nå kjente jeg at reiselysten kom til gagns;)

Kos deg resten av november også;)
Klem fra meg;)

Anonym sa...

Tack för att du förmedlar en känsla av vart du är på väg.

Njut dagarna av förväntan.
Kram från din väninna Birgitta.

Jag stannar hos min dotter några dagar till.

Turid sa...

Ser herlig ut Randi!

Skjønner du drømmer og teller på dager nå:)

Klem fra Turid:)

Anonym sa...

Veldig greit å tenke på at jeg skal dit i februar - takk for enda et fint innlegg fra deg. Skjønner du gleder deg til ferie! Klem fra meg**

Anette sa...

Jeg kan godt forstå du glæder dig meget. Der ser skønt ud :)

Madame sa...

Det lyder som et rigtig hyggeligt sted! Dejligt når der er sang og musik for gæsterne - og jeg kan godt forstå, du glæder dig, til du skal derned igen, Randi.

BirtH sa...

Jeg er imponert over hvor mye arbeid du legger ned i innleggene dine. Jeg koser meg med å lese dine interessante innlegg! :-)
Du teller vel dager til du skal reise sørover igjen :)
Ha en god kveld!

K@ri sa...

Som du frister med sol og varme og god mat da! Jeg vet at det bare er begynnelsen på vinteren, men jeg kjenner at det er alt for kaldt for meg allerede.....
Prøver med noen vakre tanker til deg i kveld også, K@ri*

Anne-Berit sa...

Det ser virkelig flott ut der nede.Kan tenke meg det er koselig å sitte på den restauranten,og det virker jo som du er kjent med det meste der,både folk og selve stedet.Blir nok kjekt å komme tilbake dit i desember:)