29 oktober, 2010

"Slottet" i Ålesund

På det høyeste punktet på Aspøya i Ålesund ruver et "slott".
En del tilreisende (spesielt utlendinger) tror faktisk at den vakre bygningen er et slott.
Min eldste sønn har fotografert "slottet" en kald vinterkveld i fjor.
(Klikk for større bilder.)
Den vakre bygningen er ASPØY SKOLE.
Skolen ble innviet 25. november 1922 og var den gang en av Skandinavias største og mest moderne. Det hadde vært litt av et løft for byen å bygge denne flotte skolen. I alt 2,1 millioner kroner hadde den kostet, uten inventar. Men så var det også plass til over 1100 barn, der var 31 store, lyse klasserom, mange spesialrom, og i kjelleren var det en sjeldenhet som bare få skoler hadde, nemlig et svømmebasseng.
(Kilde: Ålesund kommune)
Før jul i fjor kom den første boken om skolen.
Det første vi ser når boken åpnes, er bilder av gamle skolebøker.
Er det noen som husker disse lærebøkene?
"Ei bok om Aspøyskolen" inneholder blant annet dette:
  • Historien om gamleskolen og bygging av nyskolen på Aspøya.
  • Aspøy skole 1922-2009 / 10-år for 10-år.
  • Diverse fenomen knytta til Aspøyskolen.
  • Skoleminner (tidligere elever forteller.)
  • Lister med elever og lærere/bestyrere/rektorer.
Jeg har ikke tall på de gangene jeg har slått opp i boken i løpet av dette året.
Spesielt klasselistene er grei å ha når minnet svikter.
Utsnitt fra boken:
I bokens etterord skriver forfatterne at de vil reservere tittelen
"Boka om Aspøyskolen" til de som kommer senere og vil fortelle om skolen.
Forfatterne av boka har så mye stoff at de allerede i år kommer med ny bok.
Hurra, sa jeg da jeg fikk vite det!
I den nye boken bidrar jeg med et bilde fra skolens første år.
Pappa var blant de første elevene på ASPØENS SKOLE.
Det er den lille lysluggen sitter som nr 3 fra venstre i andre rekke.
Bildet under er fra 1960 og lånt fra nettsiden til Ålesund kommune.
Det var dette året jeg begynte på Aspøyskolen og det var 967 elever her.
Litt av et sjokk for en 10-åring som kom fra lille Klipra skole.
 Bildet under er fra 1964 og viser 7 a/p.
A-klassen med 30 Piker.  Finner du meg?
Tidligere klassevenninner må ikke svare!
Bildet av pikeklassen er også til Harald "Krakk" Grytten.
Nedenstående bilde er fra en byvandring med jobben i 2005.


Aspøyskolen er i dag en skole for elever fra vestre del av Nørvøya,
Aspøya og den delen av Hessøya som heter Skarbøvik.
Skolen har om lag 225 elever fordelt på 1.-7. trinn,
herav en innføringsklasse for minoritetsspråklige elever fra hele Ålesund kommune.
Siste bilde i dag er også lånt fra nettsiden til Ålesund kommune.
Det viser Aspøyskolen fra Skansekaia.
Med andre ord; slik turister ombord i Hurtigruten ser skolen.
Gleder meg til den nye boken om "slottet" mitt kommer!
Harald Grytten forteller at den kommer i slutten av november.

12 kommentarer:

Synnøve. sa...

Det er ett kjempeflott bygg det der. Klart dem trur det er ett slott.
Intressant å lese om skolen.

Håper ikke det har kommet mere snö på deg. Her er det regn som faller.
8 pluss ute akkurat nå...

Merkligt vär.
Ha ei flott lördag nå.
Klems Synnöve.

Anonym sa...

Da har du gått på slottskole du, da
☺ Et staselig bygg, artig å lese om den! Og fint bilde sønnen har tatt. Ha en fin lørdag, Randi! Klem**

Turid sa...

Nydelig bilde av slolen/slottet:)
For en artig bok! Skulle gjerne hatt noe sånt fra min barneskole:) Gøy å mimre litt. Husker flere av de gamle bøkene på bildene;)

Skjønner godt at du gleder deg til neste bok!
Klem fra Turid:)

Turid sa...

Skulle selvfølgelig stå skolen og ikke slolen..haha:)
Best å rette "alle" feil, siden dette var et skoleinnlegg:)))

Johanne sa...

Veldig morsomt å se.
Kanskje vi kjøper boken en gang.
Nå er vi tilbake fra Torrevieja.
Vi er veldig fornøyde.
Inger-Johanne

Tovepia sa...

Litt av et skolebygg!
Husker nok noen av bøkene, bl.a den om Martin Luther:D
tror kanskje de ennå finnes i en skolebibliotek...

Ha en fin kveld og klem fra meg;)

K@ri sa...

;-)
Kan ikke nekte for det....
Jeg leste om "slottet ditt" like før jeg sovnet i går, og om jeg skal være ærlig så trodde jeg at jeg hadde lagt igjen en kommentar også, så jeg trengte nok hardt til lading i går kveld...
Vakre tanker fra K@ri*

Madame sa...

Kære Randi, det er sjovt at se din klasse i 1964 - og det er jo så tidstypisk :-) Jeg husker, frisurerne, vi havde dengang - men I havde smartere sweatre med de skønne norske mønstre.
Det er også sjovt at se de andre gamle billeder fx af lærebøgerne!
Tak fordi du viser klassebilledet frem og ha' en rigtig god weekend!
Vi får gæster til frokost, så jeg har nydt at få en time forærende :-)

mormonsen sa...

Fabelaktig å se å lese for en nostalgiker som meg. Kan godt skjønne at det var litt overveldende for en 10-åring å begynne på en sånn stor skole. Jeg våger ikke tippe på hvem du er på skolebildet, men er imponert over alle de fine strikkejakkene (jeg gikk mye i sånne, jeg og)!
Jeg begynte på skolen i 1954, og husker mange av skolebøkene. Bl.a. Nordal Rolfsens lesebok og Bibelhistorien. Vi pugga et salmevers pluss et stykke fra den til hver dag. Den dag i dag er det sjelden jeg har behov for salmebok dersom jeg er i kirken. Veldig morsomt blogginnlegg!

Vilt og vakkert sa...

Heisann, ja, de kunne bygge flotte skoler på den tida også.
Uten at jeg aner hvorfor, så falt øya mine på jente nummer fire fra venstre i annen rekke. Er det deg????
Jeg vil være med i ABC neste ritt også, så da kommer nok mine gamle skoler til å bli omtalt, men de er ikke like fine som "slotte".
Forsatt fin søndag ;:OD)

Unknown sa...

Jeg er nr 4 fra venstre, men ikke i annen rekke...

BirtH sa...

Veldig artig å lese historien om din gamle skole! Jeg kjenner godt igjen skolebøkene, regneboka husker jeg spesielt godt. Jeg likte regning (også)!

Klassebildet ditt minner meg om min framhaldskole. Vi var 19 jenter (ingen gutter) og hadde en ung lærer (student) fra Namsos. Han sjarmerte oss, og han hadde gitar og kunne synge! Vi hadde vel litt "større" (mer tupert) hår i den klassen. Klærne er akkurat som på mitt bilde. :-D

Jeg tipper at du er nr fire fra venstre i bakerste rekke.

Ha en god kveld! Takk for hyggelig kommentar hos meg!