14 august, 2010

La Ciutat - Palma de Mallorca

Palma kalles "La Ciutat" av mallorkinerne og etter mange års fravær i Mallorcas hovedstad, tok jeg i løpet av ferien i 2010 flere dagsturer til storbyen. Sammenlignet med mitt lille paradis Puerto de Soller med sine 2.000 innbyggere, så er Palma en stor by med sine ca 400.000 innbyggere iflg. Wikipedia. Ca 900.000 med forstedene. (Klikk for større bilder.)
.
Palma de Mallorca var favorittstedet til kong Fernando og dronning Isabel da de trengte avkobling. Spanias kongelige ferierer også i dag i Palma. Som regel tilbringer de august måned på El Palacio de Marivent og det har de gjort siden 1974. Medlemmer av den norske kongefamilien har også feriert i Palma flere ganger. Jeg forstår de kongelige godt! Palma er en herlig by, dog ville jeg unngått heten i august. 29 grader den 10.juni passet meg utmerket. Den dagen gikk jeg rundt i sentrum og bare "sugde" inn storbyen uten å bli svett.  Vel, da starter vi en mini-byvandring:
Nå er vi kommet over gaten fra stasjonsområdet, til Plaza de España eller Plaça d'Espanya som det heter på mallorkinsk.  En deilig liten lunge i storbyen og "porten" til en bilfri del av sentrum.
Midt på plassen står en stor statue av kong Jaume I. Han har hatt stor betydning for Mallorca.  Må nok "plage" dere med litt historie: I År 123 f.Kr. erobret romerne Mallorca og oppholdt seg der i over 500 år. De ga øya navnet “Balearis Major”, som betyr den største øya i Balearene. Maurerne tok herredømme over øya i  År 903 e.Kr. og arabisk kultur blomstret i over 300 år. Kong Jaume I av Aragón ville gjøre slutt på den arabiske imperiet og innlemmet Mallorca med Aragón i År 1229. Mallorca var en kort tid eget kongedømme, mellom årene 1276 og 1349.  Da ble Mallorca ble igjen innlemmet i Aragón. Gjennom ekteskap mellom kong Ferdinand II av Aragón og dronning Isabella I av Castilla ble Spania grunnlagt i 1479 og Mallorca ble en del av det nye kongedømmet.
I et hjørne av plassen står denne lille, vakre bygningen.
Hva huset rommer vet jeg ikke, men har en liten mistanke.
Fra 1950-tallet har Palma og Mallorca vært et yndet feriested. Palma blir ofte kalt for turistenes hovedstad eller lille Barcelona. Begge deler stemmer. Palma er Barcelona i mindre målestokk og er i aller høyeste grad en sjarmerende kosmopolitisk by. Her finner du det autentiske spanske sammenblandet med moderne avenyer og turister fra hele verden. Palma sentrum består av shoppingsentre, brede gater og restaurerte bygninger.Jeg liker meg best i gatene uten trafikk.  I juli og august er det tett med folk her, men i juni var det fremkommelig.
Som søreuropeere flest, er spanjoler og folk i Palma opptatt av mote. De kler seg med stil. Det finnes mange butikker å velge mellom, i alle prisklasser. Spesielt skinn- og lærprodukter er rimelige sammenlignet med prisene i Norge. Likeså perler. Jeg var innom et par butikker, men shopping er egentlig ikke min greie.
De beste shoppingområdene i Palma er gatene Avinguda Jaume III og Passeig des Born
Her finner du alt som er fasjonabelt og trendy.
Dette bilde er fra Avinguda Jaume III og ble fotografert fra Bus Turistico.
Overbygde og skyggefulle fortauer er jo helt supert den varmeste tiden i Palma.
Dette hadde også vært noe for norske bysentrum vinters tid!
 Avinguda Jaume III er en av Palmas mest elegante avenyer.
Her finner du butikker med moteklær, sko, smykker og alt av gaveartikler.
Bildet under er laget i Google Earth og fotografert fra Calle Unio.
Avinguda Jaume III er rett frem,
med Plaza Juan Carlos I og handlegaten Passeig des Born til venstre. 
 Puh...  Nå er jeg sliten etter å ha ruslet rundt i timesvis.
Kan vi møtes på en fortauskafé?
¡Hasta la vista!

4 kommentarer:

Yvonne sa...

Nämen...nu blir jag sugen på att besöka ön...Kanske nån gång att det blir av! :) Tack för rundturen!!

Anne Britt sa...

Det ser koselig ut. Har vært i Barcelona, og den turen glemmer jeg aldri!

Eva sa...

Nå har jeg kost meg med alle innleggene dine fra Palma. Det er liksom "min" by selv om det faktisk er hele 27 år siden jeg bodde der (uff som tiden går).

Jeg klarer ikke å venne meg til den catalanske skrivemåten på gater og plasser, den gang var det enklere....

Du glemmer handlegatene som går ut fra Plaza Mayor, Calle de san Miguel og en jeg ikke husker navnet på.

Jeg klarer liksom ikke å reise til Mallorca uten å bo i nærheten av Palma, men det er visst gode bussforbindelser blitt. Tror det må bli en tur i 2011.

Hilsen hun fra den "sovende" bloggen som hun vurderer å vekke til live igjen om hun har tid :)

Unknown sa...

Takk Eva! Godt å få kommentar til en lokalkjent. Du tenker sikkert på Via Sindicato i tillegg til San Miguel. Glemte helt disse handlegatene og årsaker er nok at jeg ikke var der i denne ferien.