15 august, 2009

Skomakeren i Sóller

I Sóller finnes mange håndverkere, for eksempel skomakeren Ben Calçat.
Skomakeren holder til i handlegaten Carrer Sa Lluna 74.
Utenfor butikken står et skilt som forteller om produksjonen.
Jeg har tidligere vist et lignende bilde av inngangen til butikken,
men denne gang skal dere få være med inn.
Sko henger overalt.
Butikklokalet er langt og smalt.
Innerst i lokalet ligger skofabrikken.
Her står skomakeren midt i produksjonen og jeg spurte pent om å få ta bilde.
Jeg ble ønsket hjertelig velkommen, men limlukten var uutholdelig.
Følte meg dopet etter bare noen minutt og måtte forlate lokalet.
Hva med far og sønn som står her hele dagen?
"Man blir vant til den sterke lukten" sa skomakeren.
Og jeg lurer; er han i evig rus, eller...?
Her fantes ikke noe avtrekk for limlukten.
Kun noen vinduer i taket og de var stengt da jeg var innom.
Dette hadde nok ikke blitt godkjent av Arbeidstilsynet i Norge!
Fargerike sommersko til spanske Señores er under utforming.
Skoene som er i produksjon på bildet under kalles "Porqueres".
Legenden forteller at en fattig mann fra Ibiza, kom med utslitte sko til Mallorca.
Han hadde ikke penger til å kjøpe et nytt par, så tok han en gammel bil dekk,
et stykke lerret og laget de første "porqueres".
Produksjon av "porqueres" var tidligere i fargene svart, brun og natur.
I dag lages de i en rekke farger, slik at de kan bli lettere kombineres med klær.
Middelhavsmenn er tross alt mer fargerike enn våre landsmenn her i nord.
Sommersko er laget av canvas og skinn. Vintersko lages av lær.
Her henger de ferdige resultater, både canvas og skinn.
Utvalget hos Ben Calçat er størst i herresko.
Herrene i Sóller sier at dette er verdens beste sko.
Proteksjonisme?
Kassadisk, lager og kontor i ett og samme hjørne.
Utvalget i damesko består mest av sandaler i sommerhalvåret.
På bildet under ser du de spesielle skoene som er velkjent på Balearene.
(Øyriket består av Mallorca, Menorca, Ibiza, Cabrera og Formentera)
Skoene har mange navn, men alle betyr det samme:
Albarcas /Albarques / Abarca / Avarca = SANDAL
Helt ned i ministørrelse finnes disse skoene, men € 25 for barnesandaler er drøyt.
Prisen på Avarca's hos Ben Calçat var stiv, så jeg gikk til en annen skobutikk.
Jeg kjøpte mine sandaler for €20 hos HEYMO i Sa Lluna 13.
Deilige sommersko, men flate sko klarer jeg ikke å bruke hele dagen.
Opprinnelig var sålene til Avarca's laget av gamle bildekk.
Men i dag kan ikke dekk brukes, siden de inneholder metaller.
Nå brukes transportbelter (bånd) til å lage såler til disse skoene.
Etter å ha blitt kuttet og gravert mens de er varme på en spesialmaskin,
leveres også nåtidens sko med såler som ser ut som bildekk.

1 kommentar:

Jorunn Helene sa...

Så mange fine fargerike sko, så meg ut ett par fine sandaler der på bilde. hi hi.
Men det kan da ikke være sunnt for han å stå i den limlukta dag ut og dag inn, :O Men de blir vel så vannt.
Flink er han ihvertfall.
Mye fint der.
Takk for at du deler.
Ha en fin uke.
Hilsen helene :)