04 mai, 2009

Mandagstema - MØNSTER

Dagens tema er MØNSTER og da har jeg lyst til å skrive om stoffmønster.
.
På Mallorca lages tøystoff som kalles "Roba de Llengües", direkte oversatt blir dette ”tunge klut”. Stoffet lages i svært gamle mønstre, mest i tunge/sikk-sakk mønstre. Stoffet er veldig tykt, lages i bomull og lin i svært lyse, varierte farger.
.
Dette stoffet har preget Mallorkinske hjem siden middelalderen. Stoffet blir brukt til gardiner, sengetepper, duker og møbelstopping. Man kan også se disse stoffene på hotell og restauranter. Bildet under er fra Hotel Marina i Puerto de Soller, min sommerresidens i paradis.
I Soller ser vi stoffet brukt overalt; på markedsbord og som stoltrekk på barer.

”Roba de Llengües” blir produsert Santa Maria del Cami, Lloseta og i Soller, og kan kjøpes overalt på Mallorca. Les og se mer om stoffet på siden til butikken Ca’n Oliver som også produserer stoffet i Soller. Med sine mangeårige handelstilknytning til Syd-Frankrike ser man at mønstrene som blir laget i Soller er godt påvirket av de typiske stoffmøntre i Provence. Kollasjen under er bilder fra nettsiden til fabrikken Textil Bujosa.

Flere tolkninger av mandagstema MØNSTER finner du her.

Posted by Picasa

26 kommentarer:

Donald sa...

Sikke nogle fine mønstre væveren har lavet her - dem må jeg se igen senere, solen blænder mig lige nu :-)

Anonym sa...

Så artig å lese - man lærer stadig noe nytt! Flott tolkning! Ha en fin kveld!

Madame sa...

Hvor er det smukt at vælge stofmønstre, Randi! Det var en god idé, og dit paradis på Mallorca ser utroligt dejligt ud! Jeg ved, at også Provence har smukke stoffer, der minder om dem, du fortæller om.
Tak for et dejligt kig :O)

Besta sa...

Den klart du med glans. Nydelig stoff med vakkert mønster. Takk for besøket hos meg :D

Anonym sa...

Her kort før klokken er 18., ja da sætter jeg nok mest pris på de mønstre, som ostene laver. Min mave knurrer og brummer :-D

Rimkogeren sa...

Jeg er sulten.... Flot vævede mønstre!

Petunia sa...

Det er jo greit at man må gruble litt over hva man skal gjøre ut av ukens tema, når det blir så bra som dette da!
Du kom jo på en kjempegrei løsning:)

Anne-Berit sa...

Fantastidk flotte mønstre og stoffer du viser her.De stoffene er sikkert veldig solide ettersom de brukes i møbler også.
Tenk å hatt den utsikten som på det første bildet ditt.Det hadde vært noe det.Er det der du bor fast når du er der om sommeren,så er det ikke rart du trives der nede.
Ha en fin kveld.

Anonym sa...

Så flott! Håndverk er og blir det vakreste, mest solide og flotteste. Uansett. Har vært i Soller jeg også, der er det vakkert! Pleier du å dra dit? Fin uke til deg! Klem fra Randi**

Hege sa...

Fint bidrag! Og så lærer man jo så mye av mandagstemaene synes jeg. :)

Evami sa...

Ikke bare var tøyet flott,men jeg lærte jo noe samtidig:) Har jo sett disse stoffene,men aldri tenkt over opprinnelsen:)
Og puerto de soller er vakkert:)HAr vært der på en snarvisitt en gang:) HA ei flott uke:)

Skribenten sa...

Hej Randi. Det er da en vældigt god tolkning af ugens ord. Farverne og mønstrene er rigtig fine syntes jeg. :-)

Tak for besøget på min side.

Venlig hilsen
Henriette

Solrun Koivuneva sa...

Smukke mønstrede stoffer. Det var faktisk dét jeg havde tænkt at blogge om, men fandt ud af at min hjem ikke ligefrem bærer præg af særlig mange mønstre, enkelte tæpper og en mønster bord i køkkenet var hvad jeg kunne finde.

ANNEPÅLANDET sa...

Dette visste jeg ikke - man lærer stadig noe nytt og nyttig på Mandagstema.Fin tolkning!
Ha en fortsatt fin kveld!

Melusine sa...

Med dette innlegget løste du virkelig ukens tema på en flott måte! Informativt og fine bilder :)
Sannelig skal jeg kikke etter det mønsteret når jeg reiser til Mallorca i sommer!

Takk for fin kommentar hos meg :)

Malys krok sa...

Dette løste du på en flott måte. Fine MØNSTER har du fått fram, sammen med fin innformaslon.
Takk for kommentar. Har vært i selskap, derfor sen tilbakemelding. Hilsen Margit

B i r g i t t a sa...

Vad intressant! Vackra mönster är det och härliga färger.
Allra vackrast som sängöverkast och gardiner tycker jag. Säkert jättevackert som dukar okså :)
Köpte du med dig hem?

Eva sa...

En flott presentasjon av "mandagstema". Kjenner igjen noen stoffer fra min tid på Mallorca, men har aldri hørt historien før.

linsky sa...

Interressant og morsomt!

Ramme Alvor sa...

Fasinerande. markante og spesielle mønstre, men også vakre.

Britt

Lone sa...

Det var et spændende valg for dagens tema, Randi.
Herligt også at få historien bag Mallorca's stoffer :-)
Jeg vil fremover begynde at lægge mærke til tekstilerne, når jeg rejser :o)

nutta sa...

Masse flotte mønstre ja :)

ha ei fin uke!

~♥~ Monica S sa...

kunne dra kjensel på dette stoffet ja.. kunne faktisk også minne litt om inka-indianernes mønster på ponchoer etc. :-)

FLOTT!

Monica

Vanja sa...

Flott og lærerikt bidrag om mønster:-)
Takk for kommentar hos meg, klem Vanja

Unknown sa...

Flott og lærerik tolkning av dagens tema:0)
Dette løyste du på ein elegant måte!!
Ha ein fin dag

Margrethe sa...

Meget smukke mønstre, virkelig godt bud på mandagstema :-)