30 oktober, 2009

Knapper & glansbilder

"Knapper og glansbilder" brukes ofte som uttrykk for å illustrere noe med lav verdi.
.
For meg betyr dette uttrykket det motsatte.
.
Jeg er veldig glad i den gamle knappeboksen som har arvet etter min mor.
Fortsatt ligger det knapper 50-tallet i denne boksen.
Opprinnelig en boks for sardiner/sild fra den hermetikkfabrikken Johs. Mæland i Stavanger.
Etter litt googling har jeg funnet ut at fabrikken trolig eksisterte fra 1908 til 1949.
(Klikk for større bilder.)
Oppdatering 10.02.11:
Se innlegg om knappesamling hos Perleposten.

I bokhyllen har jeg flere bøker med glansbilder fra 50-tallet.
Den første boken fikk jeg i gave julen 1953, knapt 4 år gammel.
Mormor hadde strikket genser og i tillegg fikk jeg flotte glansbilder av nisser og eventyrfigurer.
Fra en gammeltante fikk jeg en bok med glansbilder av søte små babyer.Jeg hadde en tante som var butikkdame på en bokhandel/lekebutikk på 50-tallet.
Hun var barnløs dengang og likte å skjemme meg bort.
Snille tante "Gunne" ga meg mange glansbilder.
Jenter i nasjonaldrakter fra mange land.
Og alle har fått navn, enten av produsenten eller min mor:
Ilse, Gretl, Maritza, Julika, Marijken, Åse, Shiva, Nang Ping, Yvonne og Sho San.

De neste glansbildene er tydelig ikke mitt valg.
Hva visste vel jeg om filmskuespillere så tidlig på 50-tallet?
Selvfølgelig er det noen navn jeg har fått et forhold til senere i livet.
Det var mange forskjellige serier med glansbildemotiv på 50-tallet.
Noen var ekstra flotte; de med glitter på.

Kjære barndomsminner, som blir tatt vare på så lenge jeg lever!
Har DU noen spesielle barndomsminner du vil fortelle om?
Skriv en kommentar!

2 kommentarer:

Anne sa...

Ååå glansbilder husker jeg!! har mange fra mine glansdager jeg også :-) og spesiellt de med glitter, de var populære du... En kan undre på om dette er noe de driver med i dag du??

Perlehuset Oslo sa...

Hei !
Lurer på om du som et knappemenneske (flotte KNAPPEBOKSER du har?) kan hjelpe meg med noe? Nemlig, jeg har fått en ide om et bildealbum med folks gamle knappeglass (og ikke bare glass). Det står om det her:
http://perleposten.blogspot.com/2011/02/jeg-har-et-nskeom-glass-fulle-med.html

Kan jeg få litt hjelp med å be folk om å titte innom bloggen og lese denne posten?
Tusen takk på forhånd! Håper på god repsons, veldig nysgjerrig på resulatet. Du har jo bilder ferdig til å sende inn?
Vennlig hilsen
A.Kvist
Perlehuset as
www.perlehuset.no
www.perlehusetpaanett.no
http://perleposten.blogspot.com/