10 mars, 2009

Phalaenopsis

Det er flere år siden jeg har hatt orkideer i hus.
Elsker denne blomsten og hadde ofte orkideer i hus gjennom 80- og 90-tallet.
Men så, for 10-12 år siden, begynte vi å mistrives i hverandres selskap.
Den ene orkideen etter den andre forlot meg etter kort tids bekjentskap.
Så altfor tidlig.
De ville heller ikke komme tilbake til meg.
Med sårt hjerte avsluttet jeg kjærlighetsforholdet.
.
Nå har jeg fått en ny orkide i hus og jeg skal gjøre alt for at den blir boende hos meg.
Har nettopp hatt en koselig prat og gitt den litt å drikke.
Jeg gir "slekten" en sjanse til.
Hvis det ikke går denne gang, forstår jeg at våre egenskaper ikke kan forenes!
..
Blomster-Finn har gode råd om stell av orkideer her. Jada, Finn - jeg skal vanne rikelig!

5 kommentarer:

Anne-Berit sa...

Er veldig glad i orkideer,og den jag har hatt lengst har blomstret åtte ganger siden jeg fikk den i juni 2006.Din var nydelig,spesiell farge på den:o)Ha en fin kveld!

Synnøve. sa...

Har aldrig haft en orkide hjemme. Trur ikke eg klarer å holde den levende.
Men vakkre er dem.
Dufter dem noe?
Klems Synne.

Anonym sa...

Wow they are really beautiful. And that reminds me... it is our 2 year anniversary in 6 days so I will remind Mike that the apartment needs some flowers!!!! :-)

Victoria

Anonym sa...

Jeg har nettopp kjøpt meg en orkide og håper få den til å leve. Betalte bare 20 kr for den (!) men den kan gjerne leve en stund likevel. Enn så lenge har den overlevd nøyaktig en uke, og det er ikke verst til å være meg. ;)

Rådet fra min planteinteresserte nabo var å ikke vanne særlig mye, det er sånn hun gjør det og hennes overlever og blomstrer på nytt. Men ser Blomster-Finn sier det motsatte... hmm.

Unknown sa...

Lothiane:
Orkide til 20 kr? Du er heldig! Da er det jo ikke all verden om den dukker under.

Jeg har også vannet lite tidligere, 1 eggeglass i uken. Nå tenkte jeg å følge Blomster-Finn sine regler for å se om det går bedre.