04 februar, 2009

Sjelløs feriefabrikk

Som jeg skrev i innlegget fra La Vila ligger Benidorm like i nærheten og selvfølgelig måtte vi en tur dit. Imidlertid fant jeg fort ut at dette IKKE er byen for meg!
.
En ghetto av høyhus og etter min oppfatning en ståkende by. Benidorms ”skyline” er nå dens kjennemerke og byen har den største konsentrasjonen av skyskrapere utenom Manhatten.
.
I Benidorm ligger forresten Europas høyeste hotell; Gran Hotel Bali. Hotellet åpnet 17.mai 2002 og har 4 stjerner. 776 rom fordelt på 2 bygninger, til sammen 1608 senger. Hotellet har 54 etasjer, er 210 m høyt (m/antennen på toppen) og har en grunnflate på 40.000 m2.












Heldigvis finnes det roligere strøk også i Benidorm. Gamlebyen, mellom de to strendene Playa Levante og Playa Poniente, har beholdt sin sjarm og er verdt et besøk. Det historiske sentrum er på begge sider av Califali, neset som stikker ut mellom strendene. På neset mellom de to strendene ligger Balcon del Mediterraneo og den flotte kirken San Jaime med et nydelig tak av glanset blå takstein. De trange gatene i gamlebyen munner ut her oppe.



Benidorm har 50.000 fastboende, men i høysesongen har byen kapasitet til å ta i mot rundt 300.000 turister. Turistmaskinen har nesten 5 mill. besøkende i året og er veldig dominert av engelskmenn.

En ting er sikkert; jeg reiser IKKE til Benidorm igjen!


5 kommentarer:

Anonym sa...

Huff, det hørtes ikke ut som et sted for meg heller! Jeg oppdaget til min store skrekk at hotellet de er på i Charterfeber på TV3 er det samme hotellet som vi var første uken på tenerife...skrekk og gru!

Anonym sa...

reiser du ikke dit hvis jeg inviterer deg med heller? ;)

Nei.. du hadde vel heller greid å overtale meg til et av dine yndlingssteder, du, og jeg hadde fulgt deg, garantert!

Det hadde vært så hyggelig å få en skikkelig jenteprat med deg en gang.. men vi hadde vel trengt en evighet av tid for å prate om alt det vi har å dele!

Det er en idé, å lage noen presentasjoner på Tante Blå-bloggen, av hvor jeg har fartet.. selv om ikke mine turer er like mange som dine!

Synnøve. sa...

Hei.
Ikke en plass for meg heller.
Har värt der en gang, det er nok!

Har en utmaning til deg om du er intressert.
Klems Synne.

Anne-Berit sa...

Nei,der har ikke jeg heller trivdes,kan ikke være ferie å være på en sånn plass.Nydelige bilder hadde du ihvertfall.Ha en fin kveld!

Unknown sa...

Tante Grønn:
Jeg har en venninne som var på Compostela Beach nå i julen og hun er glad Svein & Co ikke var der samtidig!

Carpe:
Vi skal nok finne en rolig plass uten forstyrrende og irriterende elementer til vårt "jentetreff"!

Synne:
Det er enkelte steder som blir "once in lifetime"!

Anne-Berit:
Synd jeg ikke hadde digitalkamera denne ferien. I gamlebyen var det mange flotte motiv. Det er slitsomt å skanne inn så mange gamle bilder. Jeg har kun skannet noen bilder fra alle ferier.