06 februar, 2009

Kreta - Zevs øy

Som mine trofaste lesere helt sikkert har forstått er Spania mitt ferieland. Jeg har stadig fått høre at jeg måtte reise andre steder og oppleve noe nytt. Jo da, jeg har prøvd og ”feilet”. Feilet er kanskje ikke rette ordet, men jeg har fått bekreftet at det er SPANIA som er mitt ferieland!
.
Sommeren 1999 var tiden inne for å prøve Hellas. Landet som så mange hadde skrytt opp i skyene. Junior og jeg valgte Kreta og bodde i Nea Chora, ca 2 km utenfor Chania. På grunn av tropevarme ble ikke dette ferien med stor F. Det indre Middelhav er definitivt ikke noe for meg om sommeren! Uansett, man må gjøre det beste ut av ferien og vi fikk 2 koselige uker på Kreta.
.Junior var på sykkeltur i fjellene, mens mor ville se litt mer av Kreta. Ved hjelp av reiseselskapets utflukter fikk jeg oppleve
  • Stavros – hvor den kjente filmen Zorba ble spilt inn.

  • Georgioupoli – en sjarmerende liten by med 500 innbyggere. 10 km lang sandstrand. Byen ligger midt mellom Chania og Rethymnon, på den sørligste delen av halvøya Drapanos.

  • Rethymnon - hvor vi kjørte gjennom byen og spiste formiddagsmat ved stranden. Egentlig skulle jeg gjerne hatt mer tid i denne byen.

  • Heraklion - som er Kretas hovedstad med ca 160 000 innbyggere og her stoppet vi 2 timer. Først var vi på Arkeologisk Museum og omvisningen var meget interessant. Masse kafèer og bra shopping. Stor havn med fergeforbindelser til flere steder.

  • Knossos – med sine fantastiske utgravinger.


(Klikk for større bilde.)

Kreta er Hellas' største øy, og den er også en av de største øyene i Middelhavet. Kretas historie kan spores helt tilbake til 2600 f.Kr. Det er her den minoiske sivilisasjon har sitt opphav, og flere minnesmerker fra den perioden står den dag i dag. På Kreta finner man en stolthet og en patriotisme som riktignok er gresk, men som fremfor alt representerer Kreta. Storheter som maleren El Greco, visesangeren og komponisten Mikis Theodorakis og urgrekeren Zorba, eller snarere hans skaper Nikos Kazantzakis, kommer alle fra Kreta. I følge sagnene ble guden Zevs født på Kreta. Med prinsesse Europa fikk han tre sønner, hvorav den ene, Minos, ble Kretas første konge.
.Kreta har totalt ca. 500 000 innbyggere, hvorav halvparten bor i hovedstaden Heraklion. Chania er den nest største byen med ca. 70 000 innbyggere. Rethymnon har ca. 28 000 innbyggere.
.
Flere innlegg om Kreta kommer.

2 kommentarer:

artemisia sa...

Zorba er egentlig ikke fra Kreta, mener Arve Torkelsen i boka En flik av Hellas.
Zorba var fra fastlandet, han var en gruveabeider, og bodde og jobba i Mani i Peloponnes. Han var visstnok aldri på Kreta. Men man skal visst ikke si dette høyt til folket på Kreta, spesielt ikke de i Stavros..

Unknown sa...

Som jeg skriver; det er Zorbas skaper Nikos Kazantzakis som kommer fra Kreta. Han ble født i 1883 i Kandiye (Heraklion) på Kreta.