19 februar, 2009

Høydepunktet og foreløpig avskjed med Sevilla

I dag tar jeg avskjed med Sevilla, i alle fall for denne gang. Jeg er fortsatt i Barrio Santa Cruz, men har ruslet via trange smug til appelsintorget ved katedralen. Bildet under er tatt fra ”Plaza Patio de Banderas”, torget på over 1400 m2 som er beplantet med appelsintrær på rekker og rad. Som dere ser var tårnet under oppussing da jeg var der i 1997 og stengt for publikum.
Katedralen i Sevilla heter egentlig Santa María de la Sede og har vært Sevillas fremste landemerke gjennom mange hundre år. Den gotiske katedralen har sine røtter fra av 1100-tallet, da araberne bygde byens hovedmoské her. La Giralda (klokketårnet) er en tidligere Almohad minaret fra 1184 og var med sine 97,5 meter det høyeste tårnet i verden.
Katedralen var lenge kjent som den tredje største i verden, men ifølge Rough Guide viser nyere beregninger at kirken er ørlite større enn både St. Paul-katedralen i London og Peterskirken i Roma målt i antall kubikkmeter. Dermed kan Sevilla skryte av å ha verdens største kirke. Dagens struktur ble bygget i perioden 1434-1517.
Katedralen er en av de største kirkene i verden og er et fremragende eksempel på gotisk og barokk arkitektur. Tårnet, katedralen og byen var og er et symbol på hvordan kulturer møtes og lærer av hverandre. Katedralen står på UNESCOs verdensarvliste
.
Katedralen i Sevilla er stor og støyende. Det kan være vanskelig å bli sakral når horder av turister er på sprang i alle retninger med kameraene sine og mange guide søker oppmerksomhet! Derfor anbefaler jeg et besøk tidlig på dagen dersom du vil ha ro rundt deg mens du betrakter alle de vakre altertavlene inne i katedralen.
.
Uansett kø av turister og mye støy, for meg var det en helt spesiell opplevelse å få vandre rundt i denne mektige katedralen. Med det enkle kamera jeg hadde, var det vanskelig å ta brukbare bilder. Katedralen er på hele 11.520 m2 og på det høyeste er det 42 meter under taket.
.Bildet under viser en nydelig del av katedralen. Det store kapellet er av eksepsjonell utførelse med elegant design og overdådige byggemateriale som er brukt. Her kombineres marmor, året marmor, bronse, skulpturer og maleri. Dette kapellet ble utformet av arkitekten Miguel de Zumarraga i 1619.
Christopher Columbus' sarkofag står i katedralen. 20. mai 1506 døde Columbus i Spania, fortsatt overbevist om at hans oppdagelser var langs østkysten av Asia. Selv etter sin død reiste han, faktisk mange ganger! Han ble først begravd i Valladolid, deretter i Sevilla. Senere, i 1542 ble han flyttet til Santo Domingo i Den dominikanske republikk, etter testamentet til hans sønn Diego. I 1576 tok franskmennene over og liket ble fraktet til Havanna i Cuba. Etter krigen i 1898 ble Cuba uavhengig og Columbus' levninger ble igjen flyttet tilbake til Spania.
.
Hvis dere studerer bildet under, ser dere at skoene til kistebærerne er blanke. Det sies at de som legger hånden på skoene og ønsker seg tilbake til Sevilla, skal få oppfylt sitt ønske. Jeg gned godt på skoene! Så får tiden vise om mitt ønske går i oppfyllelse...
Den enorme sølv altertavlen, denne delen av katedralen blir brukt under påskefeiringen Skjærtorsdag. Denne altertavlen står i Capilla de la Virgin Pilar.

Høyalteret "Retablo Mayor" i Capillo Mayor (hovedkapellet) har 44 forgylte relieff i tre som ble hugd ut av spanske og flamske billedhuggere mellom 1482 og 1564. Relieffene viser scener fra livet til Kristus. Dette er verdens største høyalter med sine 30 meter. Santa Maria de la Sede, katedralens skytshelgen sitter ved høyalteret under en foss av gull.
.
Monumentale jerngitter, smidd 1518-1532, omgir hovedkapellet som domineres av den overveldende Retablo Mayor. Dette kapellet er vanligvis lukket, men porten ble åpnet et lite øyeblikk slik at vi kunne få fotografere. Vaktholdet var strengt og trengselen stor. Ikke noen lett jobb for en amatørfotograf med et enkelt kamera og dessverre sto jeg litt ut på siden da portene ble åpnet. Det første bildet er mitt, men de tre påfølgende er lånt fra en tysk nettside (Um die Welt). Jeg måtte ha med noen bilder som viser høyalteret bedre.
Jeg fikk aldeles "hakeslepp" da jeg sto framfor denne 30 meter høye, vakre altertavlen. Så enormt vakker at jeg ble målløs og nesten handlingslammet.
Så mange detaljer at man kan bruke mange timer til å studere. Med fare for kink i nakken!
Det er tydelig at rikdommen i Spania var overveldende på denne tiden katedralen ble bygget. Så flott at vi ved besøk kan få ta del i denne rikdommen! Reisefølget går videre, jeg må følge med...
Kjente spanske, flamske og tyske arkitekter og billedhuggere har etterlatt arbeider i katedralen og etter oppdagelsen av den nye verden ble den blant annet smykket med fargede glassvinduer og malerier. Jeg har søkt etter en norsk eller engelsk side på internett som kunne vise frem katedralen på en rettferdig måte, men det har vært vanskelig å finne. Katedralens egen side er kun på spansk og den engelske oversettelsen virker ikke som den skal. Men siden inneholder mange vakre bilder fra katedralen, så en tur innom denne siden er velbrukt tid om du liker kirkekunst. Siden finner du her.

Hovedsakristiet sto ferdig i 1543 og har fantastiske kunstverk. Her er maleri av Goya, Murillo, Zurbarán, Campaña, Roales, Bayeu, og Cotán, skulpturer i gull, sølv og bronse. I det hele tatt; et fantastisk sakristi.
Jeg har venner som har opplevd påskefeiringen i Sevilla og den beskrives som helt spesiell. Byen er på sitt aller helligste i påsken under feiringen av Semana Santa, som er spansk for "Den hellige uke" Uken bygger seg opp fra palmesøndag til et klimaks om morgenen langfredag. Fra mer enn 50 kirker kommer prosesjoner av troende bl.a. iført kapper og spisse hetter. Det var faktisk Ku-Klux-Klan hentet kuttene sine.
.
Målet for prosesjonene er katedralen i hjertet av byen Enkelte i følget bærer hellige figurer av Jomfru Maria eller den lidende Jesus; andre spiller taktfast på trommer. Høydepunktet er når følget fra kirken Macarena ankommer katedralen. De bærer Macarena-kirkens jomfru, Esperanza Macarena. Hun er tyrefekternes høye beskytter og det jubles i gatene. Mine venner påsto at ingen kan unngå å bli religiøs når de opplever den hellige påskeuken i Sevilla!
.
Jeg har lett på internett etter en video fra katedralen, men detektivarbeidet har vært vanskelig. Det er mye dårlig filming og jeg forstår at det er ikke enkelt å filme der. For det første er det mørkt og dessuten er det fullt med folk overalt. Er heller ikke så begeistret for bakgrunnssangen med Enrique Iglesias, men dere får i alle fall se litt av den enorme katedralen.

Dette var siste innlegg fra Sevilla. I alle fall i denne omgang. Håper jeg en gang vender tilbake og da kommer det selvfølgelig nye innlegg her på bloggen. Jeg holdt jo hendene på skoene til Columbus’ kistebærere og ønsket meg tilbake! Kjenner sommerfugler i hele kroppen bare jeg tenker på Sevilla.
.Kun en dagstur er selvfølgelig alt for lite i en så stor by. Men neste gang tror jeg at jeg reiser dit på våren, gjerne ved påsketider. Sommeren er som tidligere fortalt alt for varm i Sevilla. Enhver spanjol med vettet i behold holder seg for det meste innendørs. Bare turistene virrer svettende omkring i den nådeløse solsteiken for å rekke over noen av Sevillas mange severdigheter.
.Sevilla er spennende og har mye å by på av ekte spansk kultur og imponerende attraksjoner. Jeg ble, som mange andre, betatt av Andalucías hovedstad. Sevillas historie er fullspekket av kulturhøydepunkt. Her satt forfatteren Miguel de Cervantes i Carcel Real-fengselet i 1605 og skrev første del av den udødelige ”Don Quijote de la Mancha”.
.
I mitt innlegg fra Santa Cruz skrev jeg om ”Carmen” og ”Don Juan Tenorio”. Hvem kjenner ikke til Rossini’s ”Barbereren i Sevilla”? Kjente spanske malere Velázquez, Murillo og Zurbarán fant lyset i drømmebyen. Sevilla ”fant” meg og jeg fant en eventyrlig by. Jeg ble forelsket i byen Sevilla. En forelskelse som fortsatt gløder, tross vårt korte møte.
.
Håper dere har satt pris på å følge meg rundt i Sevilla. Vi møtes et annet sted. Foreløpig vet jeg ikke hvor, men kanskje drar jeg nordover i Europa…

2 kommentarer:

Anne-Berit sa...

Utrolig byggverk den katedralen.Skulle gjerne vært der med kameraet mitt:o)

Unknown sa...

Helt spesiell opplevelse å vandre rundt her! Jeg ville gjerne lånt DITT kamera i katedralen!