17 januar, 2009

Museo de Piedra y Artesania de Canaria

Første stopp på bussturen jeg skrev om i går, var i byen Ingenio.
Her besøkte vi en gammel gård der Museo de Piedra y Artesania de Canaria holder til.
Det vil si; museum for kanarisk stein og håndverk.
Her læres yngre generasjoner opp i gamle håndverkskunster.
Flittige fingre lager de mest utrolige håndarbeider og vi kunne handle til fornuftige priser.
På gården er det også et gammelt kapell som var vakkert julepyntet.
(Klikk på bildene, så blir de større.)
Sjarmerende inngangsparti.
Gammelt håndverk overalt.
Kanariøyene i lavastein. Først min favoritt som jeg har besøkt utallige ganger.
Denne øya har også en stor plass i mitt hjerte. Har vært på Lanzarote 3 ganger.
På denne vindfulle øya har jeg vært 1 gang. Fantastisk ferie!
Jeg har også vært 1 gang på denne øya. Drømmer ikke om å reise tilbake...
Mye gammelt verktøy og utstyr.

En deilig hage og fredelig plett. En av damene som driver museet demonstrerer sine kunnskaper.
Søsteren har samme egenskaper og de er begge to entusiastiske drivere av museet.
Guide Bente forklarer de forskjellige broderingsteknikker og betydning av mønstre.
Overdådig pyntet til jul.
En avdeling inneholdt gamle møbler og annet håndverk.

Fra kapellet på gården.
Så typisk katolsk med mye glitter og stas.


Denne vakre statuen av en korgutt samler inn penger til kapellet.
Statue i den vakre hagen.
En typisk kanarisk balkong, pyntet til jul.
Inngang til julekrybben (El Belen) som jeg skal skrive om i morgen.
The first stop on the bus trip (see post yesterday) was in town Ingenio.
Here we visited an old farm where Museo de Piedra y Artesania de Canaria held.
Translated; the museum for Canarian stones and crafts.
Young generations is trained in the old craft arts.
The most incredible hand crafts and visitors can buy at reasonable prices.
On the farm, it is also an old chapel, which was beautifully decorated for Christmas.
(Click to enlarge photos.)

Ingen kommentarer: