30 januar, 2009

Mallorca - 50 år med charter

Første kapittel i det norske chartereventyret ble skrevet sommeren 1959 da Erik Myhre Reisebyrå arrangerte Norges første chartertur. 35 forventningsfulle passasjerer møtte opp ved Kirkeristen og ble fraktet til Fornebu der et fly, som tidligere hadde tilhørt dronning Elisabeth, sto klar for avgang til Mallorca.
(Foto: Norrønafly, Rakkestad)

Syv og en halv time tok turen med mellomlanding i Sveits. Fem hundre solhungrige nordmenn fant veien til Mallorca med Myhres Reisebyrå, som senere skulle bli Saga Solreiser. Reisemålene ble utvidet og påsken ble også en del av sesongen. Samme selskap kunne i 1968 lansere charterreise med jetfly under parolen ”Nå med jet – raskest, best og billigst”. "Syden" var bare noen få timer unna. Like lenge som det tok å kjøre i kø til Hallingdal, eller ta fullstappet tog til Finse. I tillegg var det garantert sol! (Kilde: Byarkivet, Oslo Kommune.)

VING skriver dette om 50 år med charter:

"Første kapittel i det norske chartereventyret ble skrevet sommeren 1959. Da reiste 35 forventningsfulle nordmenn i pene sommerantrekk fra Oslo lufthavn Fornebu til Aeropuerto de Palma de Mallorca. Og det ble starten på et langt og hett kjærlighetsforhold. Etter hvert som pakketurer ble mer hverdagslig måtte middelhavsøya riktignok tåle en del hets fra reisesnobber. Men den stilnet fort da verdenskjendiser og andre feriegjester begynte å utforske alle de vakre stedene som skjuler seg bak de mer forutsigbare turistfasadene. I dag har mange gjenoppdaget øya etter noen års pause og innsett at de ikke er ferdig med forholdet. Langt ifra. Vi er fremdeles hodestups forelsket i vår første kjærlighet. Mallorca slutter nemlig aldri å overraske oss."

Mitt første møte med Mallorca var i 1985.
Bildet viser 3 glade damer på vei til Alcudia på husmorferie.
Jeg har feriert i Alcudia, Cala Millor, Palma Nova og Puerto de Soller.
Har sett det meste av øya og oppdager stadig nye steder.
De siste 10-12 årene har mange turiststeder blitt renovert og forskjønnet.
Innrømmer det var en periode da jeg var lei av Mallorca, men gjenoppdaget øya i 2005.
Da ferierte jeg i Puerto de Soller og fant mitt jordiske paradis!
Se tidligere innlegg med Are Kalvø's fornøyelige video om "Syden" her.

2 kommentarer:

GAWO sa...

Hei. Sånne bloggposter som dette koser jeg meg med. Informativt og artig tilbakeblikk. "Syden", ja det hørtes så forlokkende og fjernt ut i "gamle" dager. Idag er det fortsatt forlokkende men nærmest rett over dørstokken for oss. Jeg reiser i februar til Lanzarote. Gleder meg masse.

Jeg må bruke litt av lørdagen til å lese i bloggen din for her har du mye spennende.
Fin dag til deg :.-)
Jeg linker til deg om det er OK

Unknown sa...

Takk for besøket GAWO.

Hyggelig at du liker det jeg skriver om. Selvfølgelig kan du få linke.

Til Lanzarote i februar? Så deilig! Vært der før? Lanzarote er en VAKKER øy. Har vært der flere ganger,både sommer og vinter. Men på vinteren reiser jeg ved juletider og da synes jeg Lanzarote blir for kaldt.

Kanskje jeg poster noe fra Lanzarote?

God helg!