02 desember, 2008

Advent

Advent for meg er julebrev ("årsrapport") til familie og venner, julegavepakking og pakking av koffert for "sydentur".
.
Alt dette akkompagneres av "December II" med Dag Kolsrud. Denne MC'en er fra 1991 og har vært fast følge til det som skal gjøres av juleting her i huset. En gammel MC gjør altså min adventstid vakker. Selvfølgelig finnes det mange andre nydelige sanger jeg kan forbinde med advent, men det er "December II" som er MIN musikk til arbeidet.
.
De siste 10-12 år har jeg holdt meg langt unna julestress med nedvask og baking. Merkelig i grunn, for tidligere var jeg "Mor Jul". Huset ble pyntet i hver en krok og minst 7 sorter skulle i boks. Nedvask har jeg aldri sett noen grunn til i den mørkeste årstiden. På denne fyrer vi jo i peisen og brenner mye stearinlys. Hvorfor skal man da på død og liv ha nedvask? Er det ikke bedre å vente til lysere dager melder sin ankomst?
.
Ha en fin adventstid med mye kos og lite stress!!!
Advent for me is Christmas greetings ("Annual Report") to family and friends, Christmas gift wrapping and packing the suitcase for my winter holiday. All this accompanied by the MC "December II" with the Norwegian artist Dag Kolsrud. This MC is from 1991 and has following my Christmas preparation through all this years.
.
In the last 10-12 years, I have kept me far away from Christmas stress with cleaning the house from basement to attic and baking. Curiously, as I am a former “Mother Christmas”. Earlier the house was decorated in each corner and at least 7 varieties of cookies were in the box.

Have a nice Advent with more pleasure and less stress!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nemlig!

Lite stress, ikke ha så store forventninger, kose mer, lese, lytte, lukte, se.. sanse!

Derfra fortsetter vi juleforberedelsene, for det blir jo jul uansett!

Ha en fredfull advent!

Turid sa...

Så koselig at du stakk innom meg. Nå kommer jeg på en gjenvistitt.

Enig med deg når det gjelder vasking..Jeg syns det er mye bedre å vaske når våren kommer.

Likte inlegget ditt om julegaver lenger nede også... På min ønskeliste står det hvert år Bok, CD og marsipangris. Vi holder oss i den sjangeren, det passer oss økonomisk og i tråd med våre interesser.
Jeg kommer nok tilbake til siden din og leser mer...
Hilsen fra Turid;)

Anonym sa...

Jeg har sittet og lyttet til Celine Dion og Sondre Bratland siden kl 07.00 i dag. Det skal være litt tradisjon over advent-tiden!

Ha en god dag!

Unknown sa...

Carpe: Ja, jul blir det uansett.

Tofo: Bøker er kjærkomne gaver.

Spaniasol: Tradisjoner er viktig!