19 oktober, 2008

Karlsvogna

10.oktober fylte journalist og forfatter Jon Magnus 60 år. Jeg sendte bursdagshilsen via e-post og fikk et hyggelig svar. Dette resulterte i en vandring i bokhyllene for å finne fram hans bøker "Veien til Karlsvogna” (1999) og ”Etter Karlsvogna” (2000).

Den første boken leste jeg julen 1999 på Fuerteventura og jeg har aldri følt meg så trist, frustrert og rørt over noen bok. Jeg satt på balkongen med boken om kvelden og over meg var Karlsvogna på den stjerneklare himmelen over Kanariøyene. Boka er en autentisk dagbok, skrevet i tidsrommet desember 1996 - april 1998, mens kona hans var alvorlig syk.

Magnus beskriver helsevesenets håndtering av sin kones sykdom. Usminket og ærlig forteller journalisten, ektemannen og familiefaren om sin kreftsyke kones sykdomsperiode og død, og om deres felles møte med det norske helsevesenet. Han forteller om medmenneskelighet og vennlighet, men også om venting og likegyldighet, om gamle, slitte bygninger, skitt og uverdige forhold. Jeg har heldigvis vært forskånet for sykehusopphold, bortsett fra 3 fødsler på et forholdsvis nytt Ålesund Sykehus. Jeg har derimot hatt familie på sykehus og har noen ganger vært ganske oppgitt over forholdene. Heldigvis finnes det personer som Jon Magnus som har satt problemet på dagsorden.
Forfatteren lovet sin kone før hun døde at han skulle gjøre noe for at andre pasienter fikk det bedre enn hun hadde hatt det. Det er blitt til to bøker og mange foredrag. ”Etter Karlsvogna” ble til takket være 1000 ”stjernekikkere”, som Jon Magnus kalte leserne. Han plukket ut 100 brev, eller sitater fra brev og samtaler, og gjenga dem i boken.







Bøkene skapte en enorm debatt om helsevesenet. I presse, media, blant pasienter og pårørende, og ikke minst i det politiske Norge. Senest i 2007 avsluttet Odd Einar Dørum en interpellasjon om helsevesenet i Stortinget med henvisning til boken på denne måten: ”Jeg skal avslutte denne interpellasjonen med å vise til en bok som kom for noen år siden, av en VG-journalist som het Jon Magnus. Boken het "Veien til Karlsvogna" og er en kjærlighetshistorie om hans kone som dør av kreft. Det er hans skildring av hvordan man møter et helsevesen som på den ene siden er nesten håpløst, og på den andre siden er fullstendig vidunderlig. Du skjønner at det vidunderlige inntreffer når mennesker er preget av den ideologien jeg har prøvd å snakke om i denne interpellasjonen.”

Fra ”Veien til Karlsvogna”:
"Livet er det som raser forbi deg, mens du er opptatt med andre ting"... (John Lennon fra ”The beautiful boy.”)

Takk for påminnelsen Jon Magnus.

Og til alle lesere av bloggen: Grip dagen - Carpe Diem!

Ingen kommentarer: