10 oktober, 2008

Casablanca

Jeg har alltid hatt et sterkt forhold til den amerikanske filmen ”Casablanca” (drama) fra 1942. ”Casablanca” er en filmklassiker av det gode, gamle slaget. Koblingen av den tøffe, innadvendte Rick (Humphrey Bogart) og den myke, sjenerøse Ilse (Ingrid Bergman) er perfekt.
.
Den svenske stjernen spiller sågar en norsk motstandskvinne Ilse som kommer til Casablanca for å få seg pass til å reise videre. Humphrey Bogart spiller caféverten Rick som ad omveier sørger for å skaffe henne dette passet. "Casablanca" ble belønnet med 3 Oscar og nominert til ytterligere 5 Oscar. Filmen er også kåret som 'tidenes største'. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor. "Casablanca" har et nærmest magisk preg over seg. Svart-hvitt bildene skaper en atmosfære som er helt unik i filmhistorien. Særlig berømt er den avsluttende tåkescenen fra flyplassen. Replikker som "Play it again, Sam" har bidratt til å gi filmen dens kultstatus.

Filmen har action, eventyr, humor, patriotisme, en eksotisk setting, et trekantdrama og en udødelig temasang; "As Time Goes By". I løpet av de siste 20 årene har jeg ”møtt” Humphrey Bogart fra tid til annen. 
På Gran Canaria, nærmere bestemt på ”Casablanca” i Puerto de Mogan. Første gang jeg hilste på Bogart var i 1987, men dette ble ikke dokumentert med bilde. 
Neste gang var i 1989 og gjensynet var hjertelig.
Sommeren 1995 var Bogart blitt noen litt høyere, men hadde beholdt samme frakk og hatt. I januar 2002 hadde både Bogart og jeg endret utseende. Vi eldes begge to…
Og dette var siste gang jeg traff Humphrey Bogart i Puerto de Mogan.
*
Med tiden har Casablanca måttet vike plassen for Café de Mogan.
Dette er nå et populært sted både på dagtid og kveldstid, selv om prisene ligger i øvre sjikt.
Jeg har spist lunsj og drukket ettermiddagskaffe her, men aldri spist middag.
Bildet av Café de Mogan er tatt under en tidlig morgenvandring i havnen.
Jeg savner både Casablanca og Humphrey Bogart!

Ingen kommentarer: